Han er nervøs selv etter fem VM-titler og 12 år som formel 1-fører. Men Schumacher gasser opp for en ny triumf.
- Jeg er alltid nervøs før et løp, spesielt i begynnelsen av sesongen. Jeg føler det som en blanding av tilfredshet og nervøsitet nede i magen, sier Michael Schumacher til Ferraris nettsted.
Etter det harde arbeidet i vinter og testene den siste tiden, er det ikke noe å bekymre seg for. Men uansett; Å gi deg selv en følelse av kontroll og sikkerhet, er det første skrittet i gal retning. Schumacher kommer nå til Albert Park for å vinne der for fjerde gang på rad.
Flere forandringer
Schumacher og de andre førerne må forholde seg til flere nyvinninger denne sesongen. Dette er de mest interessante:
1: To kvalifiseringsomganger (fredag og lørdag). De siste fredag kjører først lørdag. Lørdagens kvalifisering legger grunnlaget for startposisjonene i løpet.
2: Poengsystemet er forandret for å øke spenningen i sammendraget: De åtte beste i hvert løp får poeng (10-8-6-5-4-3-2-1).
Forrige sesong ble denne skalaen brukt: 10-6-4-3-2-1.
3: Stallordre er ulovlig. Ved flere anledninger tidligere har førsteførere fått seieren i gave av en lagkamerat.
4: Hvert lag får benytte to typer hjulgummi til tørt vær (tidligere var bare ett lov). For vått underlag er det fortsatt bare mulighet til å benytte en type.
5: Man får ikke fylle på drivstoff mellom siste kvalkjøring og løpet.
Liker ikke alt
- Vi får se effektene av dette allerede i Australia. Jeg innser at vi må forbedre sporten som et show for å dra til oss flere sponsorer, sier Schumacher.
Tyskeren er likevel ikke tilfreds med alle endringene.
- Jeg har tidligere likt utfordringen i å kjøre den perfekte kvalifiseringsrunde. Nå føler jeg at man tar bort noe av spenningen i kvalifiseringen, også for tilskuerne, sier Schumacher. De nye reglene endrer ikke min innstilling til konkurransene, men de gjør forberedelsene annerledes.
Fredagen vil nå være mye viktigere enn før.
Tror på lusekjøring
Kollega David Coulthard (McLaren) ser for seg taktisk kvalkjøring på linje med hva som er skjedd i alpinsporten denne vinteren.
David Coulthard
- Faktum er at det noen steder, som i Monaco, vil være en fordel å starte sist i lørdagens kvalifisering. Dette fordi underlaget blir raskere jo flere biler som har vært ute.
- Andre ganger kan værvarselet fortelle om regn mot slutten av lørdagens kjøring. Da kan det være en fordel å være helt sist fredag for å starte først på tørr asfalt dagen etter, sier Coulthard.
- Jeg er redd vi kan komme til å se mange formel 1-biler som ikke kjøres for fullt i kvalifiseringen.