Franskmannen, som har vunnet rally-VM seks ganger på rad, ledet fra start til slutt i Tyskland.
Til slutt endte han opp 51,3 sekunder foran andremann, stallkamerat i Citroën, Dani Sordo. Det betyr at Loeb kan juble for åttende gang på rad i Tyskland, noe som er rekord. Han tok også sin 59. rundeseier i rally-VM og økte ledelsen i
VM-sammendraget.
Landsmann Sebastien Ogier endte på tredjeplass og sørget for at Citroën tok alle pallplassene i den niende VM-runden.
Petter Solberg mistet mye tid på søndagens siste fartsprøve i Rally Tyskland, men det kunne ikke ta fra ham femteplassen sammenlagt.
Nordmannen endte 6 minutter og 47 sekunder bak Loeb.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Punkteringer ødela
Solberg tok to nye fartsprøveseirer avslutningsdagen og holdt samme tempo som tetkvartetten helt til han tapte et drøyt minutt på den siste prøven.
Det kostet ham intet plasseringsmessig, ettersom han hadde flere minutter til gode på nærmeste konkurrent i kampen om femteplass.
Nordmannen hadde heller ikke sjanse til å avansere. Hans sjanse til en plassering i toppen ble ødelagt allerede åpningsdagen fredag, med to punkteringer som sendte ham ned til 9.-plass mange minutter bak tetsjiktet.
Solberg, som kjører for sitt eget team, leverte sterk kjøring lørdag og søndag. Det ble en fartsprøveseier fredag, to lørdag og to søndag.
Eivind Brynildsen endte på en 14. plass, mens Mads Østberg tok 16. plassen.
Henning Solberg endte langt bak etter store tekniske problemer på fredagen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Etterlengtet
Petter Solberg imponerte med seier på Panzerplatte-prøven lørdag.
– Det har vært utrolig moro, sa Petter Solberg lørdag etter å ha klatret fire plasseringer og holdt et tempo som bare Citrons beste førere som Sebastien Loeb og Dani Sordo matchet.
– Bilen er bare helt rå, spesielt på asfalt, og raskest på Panzerplatte i ettermiddag var bare helt verst! Etter krasjen i 2004 kjennes det ekstra godt at vi klarte å beseire Panzerplatte, til ære for Phil!, sa Solberg.
I 2004 hadde nordmannen med sin daværende kartleser Phil Mills en stygg avkjøring på denne monsterprøven inne på et militært område.
(Artikkelen fortsetter under bildet)