Langrennskongen Petter Northug har søkt om enerett til å bruke varemerket Petter Northug, skriver Dagbladet.
Søknaden inneholder blant annet ønske om retten til enkelte logoer, Northugs autograf og retten til kallenavn som «The Thug» og «Thugen».
Øl og syltetøy
Søknaden favner over hele 14 kategorier, som inkluderer øl, mineralvann, syltetøy, sportsutstyr, eiendom, juletrepynt og diverse apper.
– Her er ambisjoner om å gjøre mange ulike ting. Det gir i alle fall uttrykk for en komersiell virksomhet osm vil spenne bredt. De har sikkert planer for en del, men neppe alt, sier Kjetil Wold i Anti & Grandpeople til Dagbladet.
– Northug har kommet med konseptene
Wold har hjulpet langrennsløperen med å utvikle logoen, og mener Northug er særdeles lukrativ å jobbe med for sponsorer og samarbeidspartnere. Han roser langrennskongen for det han kaller hans «visuelle egenskaper».
– Det er han som har kommet med konseptene, og så har vi videreutviklet det sammen med ham. Petters visuelle uttrykk ligger i bunn, sier Wold.
Tidligere har idrettsprofiler som Bjørn Dæhlie og Kari Traa satset på egne merkevarer. I utlandet er David Beckham og Björn Borg kjent for det samme.