Northug og Klæbo tvinges til å ta toget – og får ikke bruke så mange skipar de vil

Når Norge og Sverige sammen skal arrangere etappeløp i langrenn, blir verdenseliten møtt av en rekke tiltak som skal sikre grønn profil og mest mulig like konkurransevilkår.

Johannes Høsflot Klæbo og Petter Northug jr.

PÅ SKINNER: Johannes Høsflot Klæbo og Petter Northug må reise kollektivt under etappeløpet på hjemmebane i 2020.

Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

– Konseptet ble tatt veldig godt imot. Arrangørene har veldig mye spennende på gang, sier Vegard Ulvang, som er leder i langrennskomiteen i Det internasjonale skiforbundet (FIS).

Fredag var Guri Hetland en av gjestene på høstmøtet i Zürich. På vegne av arrangørene la hun fram detaljene for den seks etapper lange konkurransen som innledes i Östersund 15. februar og avsluttes i Trondheim 23. februar 2020.

«Ski Tour 2020» inneholder en rekke elementer som er nye i verdenscupen i langrenn:

  • Alle utøverne er nødt til å ta tog mellom konkurransestedene
  • Det blir begrensninger i snøskutertrafikken knyttet til etappene
  • Landegrensa krysses på ski
  • På den lengste etappen fra Storlien til Meråker går kvinner og menn like langt (37 km)
  • Det blir sannsynligvis begrensninger i antall skipar hver utøver kan bruke

– Så rettferdig som mulig

For å ta det siste først:

– Det er foreslått at hver utøver får merke et gitt antall ski før første etappe, og må bruke de skiene gjennom hele touren, sier Hetland.

– Hvor mange par er det snakk om?

– Det er satt ned ei arbeidsgruppe som jobber videre med det praktiske. Litt av poenget er å gjøre det så likt og rettferdig som mulig, og å ta ned kostnadene litt for nasjonene, påpeker Hetland.

Likhet for løperne er også motivet for at all transport skal foregå med tog. Turnébusser som den Petter Northug et par ganger brukte i Tour de Ski, blir med andre ord ikke å se på veien mellom Östersund og Trondheim.

Obligatorisk tog

Dette tiltaket har dessuten et miljøaspekt.

– Toget blir obligatorisk for alle. Toget følger veien, så det vil være like effektivt, om ikke mer effektivt, enn å kjøre bil, sier Hetland.

– Hvordan skal dere kontrollere at alle tar toget?

– En måte å gjøre det på kan være at startnummer og transpondere deles ut på toget, for eksempel før etappen fra Storlien til Meråker. Planen er at alle bor i Åre og drar derfra til start. Vi kan også ha pressekonferanse, TV-studio osv. på toget.

Northug buss

EGEN BUSS: Hvis Petter Northug skal delta i touren på hjemmebane neste vinter, blir det togtransport, ikke turnébuss,

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Like langt

Fellesstarten som bringer løperne fra Sverige til Norge, er altså like lang for begge kjønn.

I tilsvarende etappe i Tour de Ski, fra Cortina til Toblach, har kvinnene bare gått halve distansen – eller rett og slett et helt vanlig renn i verdenscupløypa i Toblach.

– Det har vært helt naturlig at kvinner og menn går samme distanse på denne etappen, som følger traseen til Storlirennet, som går hvert år over samme strekning. Det er rundt ti minutter mellom løyperekordene til Anders Södergren for menn og Charlotte Kalla for kvinner, så det har ikke engang vært diskusjoner om.

2019/2020 er mesterskapsfri sesong i langrenn, og den svensknorske touren blir dermed et av de store høydepunktene.

Siste nytt

  • Solbakken-seier i gjenåpningen

    Ståle Solbakkens FC København slo Lyngby 4-1 borte da den danske serien startet igjen mandag.

    De tok dermed litt innpå serieleder Midtjylland som overraskende tapte hjemme mot Horsens, men avstanden opp til Midtjylland er likevel på hele ni poeng med én runde igjen til sluttspillet.

    FCK ligger på andreplass.

    Solbakken
    Foto: Jens Nørgaard Larsen / NTB scanpix
  • Carlsens overmann leder finalen

    Hikaru Nakamura, som slo Magnus Carlsen i semifinalen i Rapid Challenge, åpnet finalen med 2,5-1,5-seier over Daniil Dubov i første kamp mandag.

    Finalen spilles best av tre kamper.

    Hikaru Nakamura
    Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
  • Måtte snu - er fire timer forsinket

    Iditarod-vinner Thomas Wærner rakk bare så vidt å komme seg på vingene med veteranflyet tilbake til Norge før han måtte lande igjen 2. pinsedag.

    Flyet måtte snu etter ca 40 minutter i luften for å reparere en feil på den ene motoren, skriver Wærners kone på Facebook.

    Det var Dagbladet som først omtalte saken.

    Men etter ca to timer på bakken i Fairbanks i Alaska får NRK litt før kl 18 opplyst at flyet er på vingene igjen og omtrent halvveis mot mellomlanding i canadiske Yellowknife, en tur på totalt drøyt fire timer. Det bekrefter prosjektleder Ole Johan Berg.

    – Det var en ledning som var litt løs. Den måtte fikses for å ikke risikere at propellen får såkalt «over speed» og rives løs, sier Berg til NRK.

    Det skal ha vært en enkel feil å fikse. Planen er å fly direkte til Stavanger lufthavn Sola etter drivstoffylling i Canada, om det gode været holder seg.

    Men forventet ankomst Sola er nå rundt kl 16 tirsdag.

    «Motor i stykker ved avgang. I orden nå. Vi er nok fire timer forsinket», skriver Wærner i en tekstmelding til Nils Marius Otterstad mandag kveld.

    Otterstad er prosjektleder for verdenscupen i hundekjøring og pressekontakt i forbindelse med Wærners hjemkomst.

    Wærner har sittet koronafast i Alaska i tre måneder etter at han vant det prestisjetunge hundeløpet Iditarod 18. mars.

    Thomas Wærner
    Foto: Marc Lester / AP

Sendeplan

Kl. Program Kanal