NRK Meny
Normal

Norsk Tipping hardt ut mot ny TV-avtale

Norsk Tipping liker ikke at Norges Fotballforbund har solgt TV-rettighetene til Discovery-gruppen, som sender reklame for utenlandske spillselskaper.

Fotballrettigheter TV

GLADE KARER: Sjefsredaktør i VG Torry Pedersen (f.v), sjef for TVNorge og Discovery Networks Norway, Harald Strømme, fotballpresident Yngve Hallén, administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland og generalsekretær i NFF, Kjetil Siem under pressekonferansen om nye TV-rettigheter torsdag.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

– Vi skulle svært gjerne sett at rettighetene ble solgt til aktører som er lojale mot reklameforbudet, det vil si loven som forbyr utenlandske bettingselskaper å markedsføre seg i Norge. Det er ikke Discovery, derfor er vi ikke fornøyde med beslutningen som er tatt av norsk fotball i dag, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid til Kampanje.

Ble advart

 Torbjørn Almlid

KRITISK: Administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid, advarte Fotballforbundet mot rettighetssalget.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB Scanpix

Discovery-gruppen, som sendte reklame for utenlandske spillselskaper i forbindelse med europaligasendingene torsdag, skal ha betalt 2,4 milliarder kroner for å sende norsk eliteserie og 1. divisjon i fem sesonger fra 2017.

Sjefen for norsk fotballs største sponsor sier de advarte norske fotballtopper mot å selge rettighetene til Discovery eller lignende selskaper.

– Ja, vi har lang tid i forveien og i forkant av forhandlingene mellom norsk fotball og budgiverne gjort klar vår posisjon og fortalt hva vi mener om rettighetssalget. Lederne i norsk fotball kjenner godt til hva Norsk Tipping mener om dette, forteller Almlid.

Strømsvåg: – En viktig del av TV 2-sportens identitet.

Får ikke reklamere

Generalsekretær i Norges fotballforbund, Kjetil Siem, understreker overfor NRK at utenlandske spillselskaper ikke vil få muligheter til å reklamere i forbindelse den norske fotballen.

– Det står klart i vårt anbudsdokument at vi ikke skal ha noe annet enn Norsk Tipping-synlighet, før under og etter våre kamper. Resten må myndighetene regulere, forteller Siem.

Det bekrefter også Discovery-sjef, Harald Strømme.

– Vi er inneforstått med at vi skal skjerme norsk fotball fra utenlandske spillselskaper. Det har vi gjort med EM-kvalifiseringen og landskamper, og vi vil gjøre med eliteserien og 1. divisjon, sier Strømme til NRK.

Vurderer sponsorat

Siden 1990 har tippeselskapet kjøpt navnerettighetene og kalt toppdivisjonen for «Tippeligaen». Den nåværende avtalen gikk ut etter 2015-sesongen. Partene er i forhandlinger om en ny avtale.

Det er uklart om salget av TV-rettighetene nå vil påvirke Norsk Tippings mangeårige sponsorat av eliteserien.

– Det er nyttig for oss at beslutningen om salget av medierettighetene ble tatt før vår avtale med norsk fotball fullføres, nøyer Torbjørn Almlid seg med å si.

Strømme sier til Kampanje at de mener Discovery-gruppen har et godt samarbeid med Norsk Tipping.

Siste nytt

  • Roerne har fått båtene til VM

    Nesten én uke forsinket kom Norges VM-båter til Miami torsdag. – Endelig skal vi få sitte i riktig båt, sier Olaf Tufte til NRK.

    Landslagets assistent Johan Lidberg har kjørt 160 mil for å hente båtene som på grunn av orkanen Irma landet i Housten, Texas i stedet for Miami.

    Nesten én uke forsinket kom Norges VM-båter til Miami.

Sendeplan

Kl. Program Kanal