Da Henrik Kristoffersen sto på pallen og jublet for sin historiske seier i Schladming, var landslagstrener Mitter opptatt av noe helt annet enn premieseremonien.
Treneren hadde nemlig en lang diskusjon med FIS' renndirektør Markus Waldner. Det var første gang de to snakket sammen etter Aksel Lund Svindals skrekkfall.
– Det handlet om Kitzbühel. Jeg sa hva jeg mente om rennet og fallene, forteller Mitter til NRK.
Savnet prepareringsmaskin
Svindals skade blir stående som en solid ripe i en ellers eventyrlig alpinsesong. Etter det dramatiske Kitzbühel-rennet har flere stilt spørsmål ved utøvernes sikkerhet.
Mitter understreker at det var forsvarlig å kjøre til tross for at det var flatt lys og dårlig sikt. Hvis ikke ville han selv stoppet løperne.
Samtidig er han klar på at det kan gjøres flere justeringer slik at alpinistene slipper å kjøre «helt på grensa».
– I slike soner (Hausbergkanten) er det egentlig bare én retning, og det er mot nettet. Der burde man lage det litt roligere slik at man har større marginer når lyset blir dårligere eller hastigheten større, sier Mitter.
– De (FIS) prøvde å preparere alt slik at det skulle bli roligere. Men det gikk ikke, fordi Hausbergkanten ble veldig sent ferdig. Men jeg sa det til ham: «Gå inn med en prepareringsmaskin slik at det ikke oppstår en uventet bølge», sier landslagstreneren.
Han mener det var unødvendig å ha en kompresjon etter Hausbergkanten. Denne kompresjonen ble ekstra utfordrende fordi den blå markeringen i løypa ble nærmest usynlig utover i rennet.
Stenger deler av løypene
Samtidig mener landslagstreneren at FIS bør begrense tilgjengeligheten i de mest krevende delene av løypene. Både for å hindre endringer i terrenget og beskytte linjene.
Nå gir renndirektør Waldner servicemenn, media og trenere klare restriksjoner allerede i Garmisch-Partenkirchen til helgen.
– Når vi har så mye bevegelse i løypa med treninger og besiktigelser, skaper det bølger i terrenget hvor vi ikke har planlagt det, sier Waldner til NRK.
Han forklarer at det blir «helt nødvendig» å beskytte deler av løypene når det er så mildt. Samtidig vil FIS teste nye markeringsfarger for å skape større kontraster i terrenget.
Nå tester FIS både lysegrønt og lilla i Garmisch-Partenkirchen.
– Han (Mitter) har helt rett i at det blir kjørt helt på grensa, men det var samtidig forsvarlig å kjøre. Aksel kjørte helt på linja for å vinne, men det er forskjellige linjer etter hvor mye du vil risikere, sier Waldner.
PS! Kjetil Jansrud var nest raskest på torsdagens trening, mens Aleksander Aamodt Kilde var nummer tre. Bestemann Hannes Reichelt kan bli diskvalifisert, ifølge FIS.