– Bauke (Mollema) er kapteinen vår, men vi har flere kort å spille på, sier Nordhaug til til det danske sykkelnettstedet Cyclingquotes.
Søndag går det siste av Ardennerklassikerne av stabelen når 263 kilometer i Liège-Bastogne-Liège skal sykles.
Det norske håpet er Lars Petter Nordhaug, men han har blitt henvist til en hjelperytterrolle for Bauke Mollema, men han kan få muligheten til å kjøre for egne sjanser.
– Det betyr at jeg selvsagt må hjelpe ham, men det kan også hende at jeg kan kjøre for et godt resultat for meg, litt avhengig av hvordan dette rittet utvikler seg, sier Lars Petter Nordhaug til NTB før søndagens ritt.
I det som betegnes som et av de tøffeste endagsrittene i året skal han beskytte lagkaptein og mannen som kom på fjerdeplass i La Flèche Wallonne onsdag, Bauke Mollema.
– Dette er den hardeste og tøffeste av alle vårklassikerne. Det er en virkelig manndomsprøve vi skal gjennom. I løpet av de siste 100 kilometerne skal vi forsere cirka 4300 høydemeter. Det koster, forklarer Nordhaug til NTB.
Et av sesongens store mål
Nordhaugs styrker som syklist kommer godt til syne i endagsritt som de tre Ardennerklassikerne er.
I fjorårets utgave kjørte 29-åringen offensivt underveis og endte til slutt på en respektabel 15. plass i Liège-Bastogne-Liège.
Amstel Gold Race, La Flèche Wallonne og Liège-Bastogne-Liège er alle ritt som er krevende og lange. Det er mange små bakker og ofte høyt tempo fra start med brudd som må kontrolleres.
– Jeg satser mye på de tre klassikerne i Ardennene i april. Det er et stort mål, uttalte Nordhaug før årets sesong.
Men han har havnet i en posisjon i laget som Bauke Mollemas kanskje mest betrodde hjelperytter. Det var Nordhaug som skaffet Mollema en god posisjon i feltet da han kjørte inn til fjerdeplass i La Flèche Wallone tidligere i uken.
Tour de France fortsatt usikkert
Etter å ha vært en viktig hjelperytter for kaptein Mollema i vårklassikerne og i fjorårets Tour de France, er det fortsatt ikke avklart om han skal kjøre årets utgave.
– Foreløpig er det ikke tatt noen avgjørelser med tanke på hvem som kjører der. Dersom jeg blir en av dem som får sjansen for laget mitt, blir jeg kjørende som ren hjelperytter, sier Lars Petter Nordhaug til NTB
Skulle det vise seg at han ikke blir en av de ni utvalgte Belkin-rytterne venter større vinnersjanser i mindre ritt for Nordhaug.
– Alternativet er at jeg kjører en del mindre ritt, der jeg vil få sjansen til å kjøre mer for min egen sjanse, men hva det blir til er ikke bestemt. Den avgjørelsen må jeg vente på, avslutter Nordhaug.