Før: Fullsatt på ett minutt. Nå: Tusenvis av ledige plasser etter en uke

Tiden da det var vill rift om en plass i Birkebeinerrittet virker å være over. Arrangøren mener det er mindre trendy å sykle, men flere syklister mener det skyldes at rittet er altfor dyrt.

Birkebeinerrittet 2012

Det tar lenger tid enn før å fylle opp Birkebeinerrittet. Men er det fordi det er blitt for dyrt eller er det fordi det er blitt for mange ritt som konkurrerer mot hverandre?

Foto: Haakon Berg Mathisen

Sju dager etter at påmeldingen ble åpnet er det så langt ca. 12.600 syklister som har meldt seg på neste års Birkebeinerritt. I 2011 tok det kun 53 sekunder etter påmeldingen ble åpnet før de nesten 17.000 plassene var revet bort.

Trenden fortsatte i 2012, mens det tok noen få timer å fulltegne rittet i 2013. Nå er altså situasjonen en helt annen.

Per i dag er det fortsatt rundt 4000 startnumre som er ledige, opplyser daglig leder i Birken AS, Jo Gunnar Ellevold, til NRK.no.

– Vi merker at trøkket er mindre. Tidligere har vi hatt 17.000 påmeldte på to minutter og 5000 på reserveliste, men nå går det langt penere for seg, sier Ellevold.

Tallet inkluderer kvoter til rittets samarbeidspartnere. I år har arrangøren riktignok prøvd seg på en ny metode for påmelding, for å unngå at alle melder seg på samtidig. Likevel er tendensen klar: det er mindre interesse for det tidligere så voldsomt populære Birkebeinerrittet.

– Begynner å bli dyrt

Flere NRK har snakket med mener imidlertid at Birkebeiner-arrangementene begynner å bli for dyre.

Mosjonssyklisten Erik Gevelt har deltatt på Birkebeinerrittet to ganger tidligere, men synes de 1200 kronene rittet koster, svir litt i lommeboken. Han tror flere vegrer seg på grunn av prisen.

– Jeg synes birkebeinerarrangementene begynner å bli for dyre. Det blir særlig for dem som liker å konkurrere og deltar på en del ritt, sier han.

Ellevold sier at det er dyrt å arrangere rittet, og at hvert startnummer i dag blir subsidiert noe, og at dette går av sponsorpengene.

– Vi skal i løpet av høsten få satt opp en spesifikasjon over hva pengene går til. Vi vil vise at de går til driften av rittet, og ikke til lagene som står bak, sier Birken-lederen.

Uenighet om sykling er mindre trendy

– Jeg advarte flere ritt for et par år siden om at de ikke måtte prise seg ut. Men logistikken i Birkebeinerrittet er kostbar, sier tidligere OL-deltaker og VM-medaljevinner Rune Høydahl til NRK.

Birken-leder Jo Gunnar Ellevold sier det samme.

– Vi starter på Rena og avslutter på Lillehammer, og det krever transport av bagasje og annet. Det koster. De siste årene har ikke vi økt prisene mer enn den generelle prisstigningen. Men jeg vet ikke her og nå hvordan våre priser er i forhold til andre ritt, sier Ellevold.

Han tror litt av grunnen er at det er blitt mindre trendy å sykle.

– Terrengsykling hadde en topp i 2011 og 2012. Det signaliserer også sportsbransjen når det gjelder salg av sykkelutstyr. Nå er løping veldig in. Oslo Maraton hadde «all time high». Det er sånn svingningene er, sier Ellevold.

– I tillegg er det blitt flere som arrangerer terrengritt. Vi mister noen som heller prioriterer andre ritt, legger han til.

Rune Høydahl er ikke enig i at det er blitt mindre trendy å sykle terrengritt.

– Nedgangen i påmeldingene til Birken nå har nok andre årsaker, sier Høydahl.

– Birken er blitt for lett

Han tror at nedgangen i Birken-interesse kan skyldes at det er mange flere ritt som konkurrerer om deltakerne nå enn for bare få år siden.

– Mange velger andre ritt. Om vi ser på deltakerne i terrengrittene totalt sett, tror jeg ikke det er nedgang i deltakerantallet. Man kan ikke bare se på Birkebeinerrittet, sier han, og legger til:

– Kanskje har det blitt for mange ritt. De dreper hverandre på en måte.

Og det gir også andre konsekvenser, mener Rune Høydahl.

– Birkebeinerritet er rett og slett blitt for lett. Det er egentlig ikke et terrengritt lenger, det har nesten blitt et lett grusveiritt. Iallfall ikke for dem som sykler mye. Men det er jo en veldig fin tur for en vanlig mosjonist.

Birkens daglige leder sier han ikke er veldig bekymret selv om interessen er mindre enn før. Høydahl tror også Birken kan få et oppsving neste år.

– Det skulle ikke forundre meg. Etter flere år med dårlig vær og mye gjørme , var det nydelig i år. Og deltakerne kommer ofte tilbake etter gode opplevelser, sier han.

Vil ha flere utlendinger

– Vi regner med å ha fylt kvotene til utpå vårparten. Jeg tror terrengritt står så sterkt i Norge at det fortsatt er et stort marked, og at det fortsatt vil være populært fremover, sier han.

I år har arrangørene blant annet prøvd å trekke til seg flere utlendinger til rittet. De har derfor satt av en egen kvote til syklister fra andre land enn Norge, men den er foreløpig ikke fylt opp.

I tillegg er det en egen kvote for syklister som har deltatt tre ganger tidligere, og for dem som ønsker å gjennomføre «trippelen» – altså sykle de tre forskjellige rittene som arrangeres.

– Men hvis du bare vil melde deg på det vanlige Birkebeinerrittet, er det plasser igjen. De ville vært borte i 2012, forklarer Ellevold.

For ordens skyld: Birkebeinerrittet neste år sykles 29. august.

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal
V-cup skiskyting: Sprint menn
V-cup skiskyting sprint menn i Pokljuka
V-cup skiskyting: sprint menn
V-cup fristil: Skicross
V-cup fristil: skicross
V-cup skiskyting: Sprint kvinner
V-cup skiskyting
V-cup skiskyting: sprint kvinner
V-cup hopp: kvalifisering menn
V-cup hopp: Kvalifisering
V-cup hopp