Det norske alpinlandslaget har nemlig fått rundt seks millioner kroner mindre å rutte med som følge av den svake kronekursen for tiden.
Det er kutt som merkes i det vesle laget, forteller verdens beste fartskjører, Aksel Lund Svindal.
– Vi har jo sånne småting som vi gjør for å spare penger. Det er ikke så ofte vi har med oss lege, for eksempel. Da prøver vi heller å samarbeide med et annet lag om det er noe - eller ringe legene på Olympiatoppen, sier Svindal, som kan trøste seg med at kronekursen innebærer mer i premiepenger.
– Kan bli enda verre
Kronekursen har likevel rammet alpinistene på flere områder.
Landslaget har siden forrige sesong blitt tvunget til å redusere antall ansatte med rundt 15 prosent, det har blitt færre reiser og man arrangerer nå flere samlinger innenlands.
Sportssjef for alpinistene, Claus J. Ryste, kan ikke love snarlig bedring. Neste sesong venter nye kutt.
– Vi må være nøysomme nå og planlegge for at det kan bli enda verre, sier Ryste.
Utgiftene økt kraftig
Med kun en verdenscupkonkurranse i alpint lokalisert i Norge, er det nemlig dyrt å frakte et helt alpintlag gjennom Europa og USA gjennom en sesong.
Og med svekket kronekurs har utgiftene til transport, hotell og trenere skutt i taket. Dette blir nemlig betalt med euro, sveitsiske franc og dollar.
– Det er i hvert fall 20-25 prosent dyrere nå enn det var for to år siden å være på tur, sier Ryste.
Norske alpinister i superform
Kuttene kommer paradoksalt samtidig som Norges lag opplever tidenes sesonginnledning i verdenscupen.
Henrik Kristoffersen tangerte nylig Finn Christian Jagge da han tok sin sjuende verdenscupseier i slalåm.
Også Aksel Lund Svindal har vært i superform denne sesongen. Så langt har han vært så godt som uovervinnelig i fartsdisiplinene.
I tillegg til det har også Kjetil Jansrud og Nina Løseth tatt verdenscupseire.
– Det har vært en kamp
Leder for alpinkomiteen, Elling Breivik, innrømmer at de økte kostnadene har vært en stor utfordring for landslaget.
– Det har vært en kamp for å finne billigere løsninger. Jeg er likevel glad for at det har holdt mål rent sportslig, sier han, og sikter til alpinistenes utrolige suksess i verdenscupen.
– På lang sikt er det likevel ikke holdbart å drive slik, forteller Breivik, som tror på bedring av situasjonen i løpet av de to neste årene.