Aldri tidligere har en så ung fører vunnet en EM-runde i rallycross siden starten i 1978, og det gjør ikke prestasjonen mindre når man vet at han ikke hadde beste startspor i finalen på Lånkebanen.
Det var regjerende europamester Sverre Isachsen som hadde det beste startsporet, og han tok da også teten i starten, men det var da Lysen gjorde sitt sjakktrekk. Han kjørte rett inn i alternativsporet.
Isachsen valgte å vente med alternativsporet til den siste runden, og dermed kunne unggutten smette forbi like før mål og sikre seieren på hjemmebane. Det var veldig populært.
Raskere
- Isachsen var litt raskere enn meg i starten, men jeg mente det var mulig å ta ham. Nå viste det seg at det gikk. Jeg er utrolig glad over å vinne på hjemmebane, men for å slå Isachsen måtte jeg kjøre det remmer og tøy kunne holde. Det kan jeg gjerne innrømme, sa Mats Lysen til NTB etter finalen.
Lysen sa også at han hadde litt problemer med giringen på den første runden, men det løste seg slik at seieren kunne sikres.
Det var Frode Holte som ledet i EM før den norske runden, men problemer med bilen ødela for ham. Til slutt endte han på 10.-plass.
I B-finalen ble Holte også påkjørt av en svensk fører.
Heller ikke kvinesdølen Ludvig Hunsbedt hadde noen spesielt god dag på jobben. Han måtte bryte på grunn av tekniske problemer lørdag og fikk turboproblemer søndag. En helsvart helg for Hunsbedt, altså.
Fornøyd
Sverre Isachsen har slitt med en vond tommel, og den plaget ham også litt i finalen. Derfor var han stort sett fornøyd med annenplassen bak Lysen.
- Jeg hadde en veldig god start i finalen, men begynte raskt å slite litt med tommelen min. Etter at jeg hadde vært i alternativsporet i den siste runden var Lysen foran, og det var lite jeg kunne gjøre, slo Isachsen fast.
Selv om det ikke ble seier, rykket Sverre Isachsen opp på annenplass i EM-sammendraget. Han er bare et par poeng bak russeren Timur Timerzjanov, mens Mats Lysen holder tredjeplassen.
Det ble norsk 2.-plass i Super 1600-klassen ved Andreas Bakkerud (slått av russiske Ildar Rakhmatullin), mens Lars Øyvind Enerberg og Ole Håbjør ble nummer en og tre i Touringcars-klassen.
Den neste EM-runden skal kjøres i svenske Holjes.