NRK Meny
Normal

Lund Svindal får kjøre med «airbag»

Det internasjonale skiforbundet vil beskytte fartsutøverne i alpint med «airbag». Allerede i desember gis det grønt lys for de spesiallagde vestene.

Aksel Lund Svindal og Werner Heel

Aksel Lund Svindal og Werner Heel ser på en av de tidlige prototypene av vesten som skal redde alpinistene i fartsøvelsene. Her fra en presentasjon i Kitzbühel i 2012.

Foto: LEONHARD FOEGER / Reuters

– Du ser at det er skader og ulykker som helt sikkert kunne vært avverget med denne typen utstyr, forteller landslagssjef i alpint, Håvard Tjørhom.

Frykter dødskrasj

Tjørhom

Landslagssjef Håvard Tjørhom har latt seg imponere av teknologien, og ser for seg at et påbud om «airbag-vest» kan dukke opp i fremtiden.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

I takt med høyere hastigheter i de moderne utforløypene, og at stadig flere utøvere er involvert i kollisjoner og fall, har idretten selv lett etter muligheter til å øke sikkerheten. Ulykker både i Kitzbühel, Kvitfjell og Beaver Creek – der Aksel Lund Svindal var nær ved å miste livet i 2007 – har fått idretten til å innse at sikkerhetsnett i løypa ikke lenger er nok når hastighetene overgår 130 km/t.

– Det er et veldig avansert system, sier Tjørhom, som selv har vært på flere demonstrasjoner av det ferske sikkerhetsutstyret, og har latt seg imponere:

– Den blir ikke kjempestor og uhåndterlig, men blir som en rustning der man fortsatt har bevegelighet, forklarer landslagssjefen.

Den nye vesten som er utviklet fungerer som en airbag bygd inn i en vest, som umiddelbart vil blåse seg opp og gi beskyttelse for både nakken og brystkassen til fartsspesialistene – alt for å unngå en katastrofal ulykke i høy hastighet.

Aksel i førersetet av utviklingen

Det er italienske Dainese som står bak utviklingen av vestene, der de har bygd videre på teknologien brukt i motorsport. Sammen med ti utforkjørere, deriblant Aksel Lund Svindal, har de gjennom fire år brukt måleutstyr i ryggbeskyttelsen til kjørerne til å lese av fart, bane gjennom lufta og hvilke vinkler utøverne befinner seg i.

– De har jo brukt veldig mange år på å samle inn data for å finne ut hvilket bevegelsesmønster som skal til for at vesten skal løse ut, forteller landslagssjefen.

Etter flere prototyper har Dainese landet på en vest som veier under én kilo, men som de hevder kan absorbere hele 61 % av kraften i en kollisjon.
Med unntak av et tidlig engasjement av Aksel Lund Svindal har ikke det norske laget kastet seg over teknologien, men sier de følger nøye med på alt som berører utøvernes sikkerhet:

– Vi ønsker alt som gjør sporten vår tryggere velkommen, og synes alt slikt er interessant, men Aksel har ikke vært sentral i utviklingen. Han var det i starten da han var tilknyttet Daineses team, men han har ikke vært like tett de to siste årene, sier Tjørhom til NRK.

Påbyr ingen å bære vest

Det er kanskje hverken Gucci eller Prada, men de italienskdesignede vestene blir å finne i verdenscupen allerede før jul. Etter å ha fått presentert flere prototyper de siste årene har det internasjonale skiforbundet nå godkjent – men ikke påbudt – bruk av vesten fra og med fartsrennene i Val Gardena i desember.

– Jeg tror komfort er det som avgjør om folk bruker utstyret eller ikke. Det å kunne bevege seg uhemmet! Vekt er det jo bare bra å ha litt ekstra av noen ganger, forklarer Tjørhom, som ser for seg at Italia og Canada blir de første nasjonene som virkelig tar i bruk utstyret.

– Jeg ser i hvert fall for meg at de bruker den i treningsomgangene, sier Tjørnhom.

Spørsmålet blir hvor mange som velger å bruke vesten i Val Gardena. Så langt er det ikke innført noe påbud om bruk av «airbagen», selv om landslagssjefen forventer det kommer.

– Jeg tror nok i fremtiden at det vil komme et påbud om bruk.

Aksel Lund Svindal

Det er i de høyeste svevene, og de største hastighetene, at alpinistene trenger økt sikkerhet.

Foto: Luca Bruno / Ap

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal