Eyvind Brynildsen måtte i fjor ta et hvvileår fra rallysporten. I år har han fått en lukrativ kontrakt.
Foto: Nyhetsspiller– Dette er en fantastisk mulighet, sier han.
Brynildsen skal kjøre for rallyteamet DMACK i klassen WRC 2, som er en sammenslåing av gamle PWRC og SWRC.
– De ringte meg etter jul og lurte på om jeg var interessert. Jeg var ganske avvisende, for budsjettet mitt var ikke i nærheten av det som dette egentlig koster. Det hele endte med at de står for mesteparten av kostnadene.
Brynildsen anslår at avtalen er verdt mellom fem og sju millioner kroner.
LES OGSÅ:
Spennende ung fører
Det ble med ett WRC-løp i fjor. Bilen han skal kjøre i år er relativt lik denne han brukte under Rally Finnskog.
Foto: Espen Torgersen / NRKHan kommer dermed til å stå på startstreken i rally Sverige i februar. Dette er også løpet hvor han startet sin WRC-karriere
Avtalen Brynildsen har signert gir ham sju VM-runder. Han starter å kjøre en Ford RRC, men kommer til å fullføre sesongen i en R5 når den blir tilgjengelig.
En R5-bil er så å si det samme som en WRC-bil, men en restriktor gjør at den går litt saktere.
– Det kan bli flere løp, men det kan også bli færre. Avtalen er ikke signert ennå, men den innebærer at jeg må prestere. Presterer jeg så blir det sju eller følere løp. Går det dårlig, så kan det hende jeg er ferdig allerede etter noen få løp, sier han.
– Eyvind er en spennende ung fører som har vist at han kan kjøre fort på alle underlag, sier Dick Cormack, motorsportdirektør i DMACK
Brynildsen debuterte i VM i 2006 og har siden kjørt 34 VM-runder.
LES OGSÅ:
Skulle kjøre for Adapta
Dermed kommer det en etterlengtet opptur etter at han måtte legge satsingen på is i fjor.
Han stilte til start i Rally Sverige, men så var det hele over. Sykdom i familien og et trangt sponsorbudsjett satt en effektiv stopper for Våler-føreren.
Foran årets sesong hadde han planer om å kjøre for det norske teamet Adapta, men da DMACK kom på banen måtte han revurdere planene.
– Jeg har litt dårlig samvittighet overfor Adapta, men dette var en avtale jeg ikke kunne si nei til. Denne avtalen er helt uvirkelig for meg, sier Brynildsen.
– Det skal bli deilig å ikke måtte jage sponsorer etter hvert løp. Det blir en ny hverdag for meg.
I slutten av måneden reiser han til Latvia for å kjøre WRC-bil som skal teste nye dekk.