NRK Meny
Normal

Løpedronning advarer mot barbeint-trend

Stadig flere nordmenn kaster de tradisjonelle joggeskoene og løper barbeint eller med ”sokkesko”. Det er en trend Ingrid Kristiansen ikke er spesielt glad i.

Video Ny trend

– Hvis mosjonister flest plutselig begynner å løpe barbeint frykter jeg vi får et ras av skader, sier Ingrid Kristiansen til NRK.

Løpedronningen er opptatt av at mosjonister og andre skal ha rett løpesett, men er ikke særlig begeistret for barbeint-bølgen som skyller over landet.

Tror du det er en god idé å løpe barbeint? Diskutér nederst i saken!

– Utsolgt

I løpet få måneder har nemlig den amerikanske trenden fått et visst fotfeste også i Norge.

Skoprodusentene har startet produksjonen av sokkesko uten demping. Disse tvinger løperne til å lande på den fremre delen av foten i stedet for på hælen, noe tilhengerne av barfotløping mener er en stor fordel for dem som behersker det.

Ingen vet nøyaktig hvor mange mosjonister som har valgt å droppe de ordinære joggeskoene, men daglig leder Tor Fauske i Löplabbet bekrefter at det etter hvert er mange.

– Vi selger dette til alle typer løpere. Nå er det slik at vi stadig vekk er utsolgt og må etterbestille. Så trenden begynner å røre seg i Norge også, men fortsatt er det nok for entusiastene, sier Fauske, som selv har trent mye med sokkeskoene.

Sharon Broadwell

Ultraløperen Sharon Broadwell løper uten sko for å kjenne mer når foten treffer underlaget.

Foto: Geirr Larsen / NRK
Føtter

Slik ser det ut når Broadwell løper uten sko.

Foto: Geirr Larsen / NRK

Frykter belastningsskader

Ingrid Kristiansen mener det teknisk sett er en fordel å lande på den fremre delen av foten slik barfotløperne tvinger seg selv til.

Hun mener imidlertid dette først og fremst handler om teknikk – ikke hvorvidt man springer barbeint eller ikke.

Derfor mener hun trenden med barfotløping er en gimmick som kan føre til mye skader om mosjonister flest hiver seg på.

– Det vil føre til veldig drag på leggen og akillesen. Det finnes mange lettere løpesko som gir den samme effekten. Jeg oppfordrer folk til å starte rolig og trene opp leggene, men å bruke sko, sier Kristiansen.

Ti mil i uka – uten sko

En av dem som har forelsket seg i barfotløping, er ultraløperen Sharon Broadwell. Hun forteller til NRK at hun løper omkring 10 mil i uka. Mye av dette er helt barbeint, men når hun løper på sti eller grusvei velger hun et par ”sokkesko”.

– Fotbladene er veldig følsomme, så du kjenner veldig mye når du løper, sier hun om hvorfor hun liker best å droppe skoene.

Broadwell forteller at hun alltid har landet på den fremre delen av foten når hun løper, og slik sett var overgangen til barfotløping relativt liten da hun for tre år siden bestemte seg for å droppe skoene når hun trener.

Og i konkurranser bruker hun fortsatt joggesko – rett og slett fordi hun da løper raskere.

- Jeg anbefaler alle å løpe litt barbeint av og til, men kanskje bare et par hundre meter. Å starte med å løpe hele løpeturen barbeint er kanskje ikke så smart, sier hun.

Tror du det er en god idé å løpe barbeint? Diskutér her!

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal