Tyskland er et svært viktig marked for langrenn, men nå er interessen for sporten sterkt fallende. Det tyske TV-selskapet ARD har 17 prosent færre TV-seere på sine langrennssendinger denne sesongen.
– Nedgangen er ikke overraskende. De tyske utøverne har prestert dårlig denne sesongen, sier Vegard Ulvang.
Nordmennene har dominert denne sesongen, mens tyskerne kun har to pallplasseringer. Tim Tschanke vant en etappe i Tour de Ski, mens Nicole Fessel overraskende tok en andreplass på 10 kilometeren i Davos.
– Tyskland viktige
– Det tyske folket er opptatt av suksess. Hvis du ikke har suksess er du ingenting, sa Claudia Nystad da NRK gjorde en lengre sak på den tyske nedturen i Sportsrevyen før jul (se saken nederst).
I fjorårssesongen hadde ARD et gjennomsnitt på litt over to millioner senere (OL ikke inkludert). Til nå denne sesongen har tallet falt med 17,4 prosent.
– Dette er ikke dramatiske tall, men Tyskland er klart viktig i TV-sammenheng. Men samtidig ser vi at tallene er gode i Sveits og Polen, sier Vegard Ulvang, leder i langrennskomiteen i FIS.
– Og TV-tall avhenger av mange faktorer, så vi må være forsiktige med å trekke konklusjoner.
– Større langrennspakke
ARD har ingen planer om å droppe langrennssendinger i sesongene fremover. De vil heller ikke snakke om hvor mye kanalen er villig til å betale for rettigheter i fremtiden hvis de tyske løperne ikke presterer bedre, og den norske dominansen fortsetter.
– Vi vil poengtere at langrennssendingene bare er en del av mange vintersportshendelser i løpet av en dag. Vi har en vintersportspakke som ikke er påvirket av en nasjons dominans, opplyser kanalens avdeling for sportskoordinering i en mail.
ARD og ZDF er de to store kanalene i Tyskland som sender langrenn. Det er sistnevnte som sendte Tour de Ski denne sesongen.
Sterke tall for NRK
For Norge og NRK har seertallene steget denne sesongen. Gjennom hele fjorårssesongen hadde NRKs hovedkanal NRK1 et snitt på 473.000 seere. Til nå denne sesongen ligger snittet på 521.000.
– Det er gode tall, selv om de er vanskelige å sammenligne. Seertallene er ofte høyere på andre halvdel av sesongen, sier Håkon Lund Sørensen i NRKs analyseavdeling.