– Man sitter med hjertet i halsen hele veien, på grunn av hastigheten, hopp og dårlig lys. Nok en gang lekte de (FIS) med risikoviljen til gutta, sier Christian Mitter til NRK.
Den norske landslagstrener mener løypa rett og slett ikke tok hensyn til utøvernes sikkerhet, fordi de i VM er villig til å ta enda større risiko enn i et vanlig renn.
– I den nedre delen er det ikke en eneste sving. Jeg likte egentlig løypestikkingen, men de leker med «limiten» hele tiden, sier landslagstreneren.
– Skulle kjørt torsdag
Super-G-traseen i St. Moritz var preget av mye terreng og høy fart. Under rennet var det vind og overskyet, noe som gir flatt lys og dårlig sikt i bakken - noe flere av de norske alpistene uttalte at ville gjøre det svært vanskelig allerede før rennet.
Og selv om Mitter lot seg imponere av Kjetil Jansrud og Aleksander Aamodt Kilde, som tok henholdsvis sølv og en fjerdeplass, klarte han ikke å se bort i fra forholdene.
– Vil du ta opp dette med FIS?
– Nei, man må ikke alltid sutre. Det går fint. Det er sånn super-G er. Man kan stikke en rask løype og en svingete løype, det går helt fint, men man leker med risikoviljen til gutta i dag, svarer Mitter.
Jansrud vil hverken si seg enig eller uenig med Mitter, men innrømmer at han hadde håpet rennet skulle bli flyttet da de så at værmeldingen viste overskyet.
– Min mening er at vi skulle kjørt i morgen (torsdag), for da var det meldt bedre vær og de hadde ikke trengt å gjøre noe med løypesettet. Nå var det bra forhold og bra løype, men bare grei sikt. Det var ingen alvorlige fall, så jeg tror det var greit i dag, og det finnes ingen fasit på hva som er rett eller galt, sier sølvvinneren.
– Må tilpasse deg
Markus Waldner, som er renndirektør i FIS, blir mektig irritert når NRK videreformidler kritikken fra Mitter.
Han påpeker først at alle utøvere er forpliktet til selv å vurdere forholdene og avgjøre om de skal kjøre eller ikke.
– Risiko er en del av sporten. Men alle må avgjøre hvor mye risiko de skal ta, sier Waldner.
– Alle som kjører super-G eller utfor, tar en risiko. Vi presser grenser, og Christian vet det. Det er ikke rettferdig hva han sier. Vi jobber som idioter der ute. Hvis forholdene endrer seg, må du tilpasse deg. Det er ikke alltid sol og gode forhold, og da må du justere farten og løpet. Vi må være smarte, sier Waldner.