18 ryttere, eller åtte prosent av feltet, har brutt Tour de France i løpet av den første uken.
Dramatikken toppet seg da Richie Porte smalt i fjellveggen på vei ned fra Mont du Chat under søndagens etappe.
Utforkjøringen kom mot tampen av etappen, og etter å ha knivet på vei opp, jaget sammenlagtkanonene viktige sekunder på vei ned.
– Kan stå om livet
Sammenlagtkampen i utforkjøringene har fått flere til å stille spørsmål om rytterne blir presset i feil retning.
Ja, mener Alexander Kristoff.
– Det er jo utforkjøringer som er farligst. Spurt er farlig og du kan krasje eller knekke noe, men du kan ikke dø. Kjører du feil utfor, kan du smelle i en steinvegg eller kjøre utfor stup. Da kan det stå om livet. Utforkjøring er farligst i idretten vår, og at de skal kjøre helt på grensen der, er som å gamble med livet, sier 30-åringen.
I årets utgave av Tour de France er det kun tre målganger på toppen.
Kristoff mener det burde vært flere.
– Jeg vil si det. Det gjør det tryggere på for eksempel Mont du Chat – da hadde du sluppet velten til Porte. Folk tar store sjanser nedover, og du vet at du kanskje vinner hvis du tar risiko, sier Kristoff.
– Ekstra store sjanser
Han får støtte av tidligere proffrytter Atle Kvålsvoll, som påpeker at det blir en helt annen taktikk hvis du ikke har utforkjøringer like før målgang.
Kvålsvoll er blant annet sportssjef for Team Sparebanken Sør.
– (Romain) Bardet, som er lokalkjent, støtet jo utfor i går (søndag). Det så vi også i fjor da Froome støtet utfor. Utforkjøringer før målgang kan friste gode utforkjørere til å ta ekstra store sjanser, og da kan de som ikke er like gode utfor gjøre feil, sier Kvålsvoll.
55-åringen tror imidlertid ikke hensikten er å få mer action i utforbakkene.
– Det handler mer om målbyene og kanskje for å åpne for andre enn Froome, som har vært rå med målganger på toppen, sier Kvålsvoll.
Kvålsvoll tror også forbedring av utstyr kan være med å redusere risikoen.
– Det gås nok gradvis over til skivebrems, som har mindre sjanse for å gå varm sammenlignet med vanlige bremseklosser. Hvis bremser og dekk tåler mer varme, vil bremsene holde seg bedre, sier Kvålsvoll.
Samtidig påpeker både Kvålsvoll og Kristoff at Tour de France får rytterne til å ta større sjanser i utgangspunktet.
– Folk tar mer sjanser enn i andre løp. Hvis du får et resultat i Tour de France, er det som å vinne en klassiker, sier Kristoff.