Rallyføreren har fortsatt ett år igjen av den nåværende kontrakten med teamet, men han er tilbudt en ny, bedre og lengre kontrakt. Det sier Solberg nei takk til foreløpig.
- Jeg har sagt til dem at jeg ikke trenger noen bedre bil enn konkurrentene, men jeg må ha en som er på lik linje. Jeg vil se at de jobber hardt med saken før vi fortsetter forhandlingene, sier Solberg til NTB.
Kravene
Kravene Solberg stiller til arbeidsgiveren er flere hestekrefter og bedre aerodynamikk for å matche de overlegne Peugeot-bilene.
Motorvolumet vil være det samme (2,0 liter), men ytelsen bør bli bedre enn de cirka 350 hestekreftene som sitter i bilen nå.
Gjenytelsen blir at Solberg binder seg til Subaru i minst to år til.
- Jeg har allerede testet dynamikken på neste sesongs biler, og jeg merket betydelig forskjell. Subaru har dessuten stående klar en ny og bedre motor. Det ser lovende ut, medgir fartsfantomet fra Spydeberg.
Solberg regner med at fabrikanten har det meste på plass like over nyttår og at det sannsynligvis vil komme til nye
kontraktsforhandlinger da.
Beste sjåfør ?
Etter en bra gjennomført sesong har det anerkjente bilmagasinet Autosports nominert Petter Solberg til tittelen "årets rallysjåfør". Han er likevel i tøft selskap når de andre nominerte er Marcus Grönholm, Sebastien Loeb, Colin McCrae og Richard Burns. Prisen vil bli delt ut på en stor galla i London 1. desember. Klassen for formel-1-førere vil trolig gå til Michael Schumacher.
60 liter luft
Neste uke kjører WRC-sirkuset sesongens siste runde i Wales med Petter Solberg blant favorittene.
- Jeg får bare håpe det går bedre enn i fjor. På en etappe kom jeg ikke engang til start før bilen var tom for bensin og stoppet. Det ble nemlig fylt på 60 liter luft i stedet for bensin på bilen min, erindrer Solberg som medgir at det britiske rallyet bør passe ham svært godt.
Rallyet starter neste torsdag, inneholder 17 etapper og er 1500 kilometer i utstrekning. Peugeot-føreren Marcus Grönholm er allerede verdensmester før siste runde kjøres.