I tillegg måtte han kjøre hele siste fartsprøve med en ødelagt støtdemper på venstre side foran.
- Vi fikk litt panikk da jeg fant ut at støtdemperen var
ødelagt. Ikke fikk vi testet bilen skikkelig heller før det bar av gårde, sa Solberg til NTB etter premieutdelingen.
Petter Solberg måtte kjøre hele siste fartsprøve med en ødelagt støtdemper.
Likevel slo han sin egen bestetid fra prøven før.
Før start søndag ble reservehjulet tatt ut og motorens ytelse justert opp 1 prosent.
Sammen med toppledelsen i Subaru tok Solberg lørdag kveld avgjørelsen om å tømme bilen for ekstra vekt, samt å skru motorytelsen faretruende høyt.
Teamet så ingen annen mulighet enn å risikere mer enn konkurrentene for å hale
seieren i land.
Verktøyet kastet Petter Solberg til skogs på eget initiativ før 14. fartsprøve for å redusere vekten og tjene sekunder.
Solberg lå da rett bak Markko Martin i kampen om seier i Rally Storbritannia.
Mellom 3 og 5 hestekrefter mer ytelse ble resultatet av
motortyningen, ifølge Subarus teamsjef David Lapworth.
Rally-VM 2002 | Poeng | |
---|---|---|
1. Marcus Grönholm | Finland | 77 |
2. Petter Solberg | Storbritannia | 37 |
3. Carlos Sainz | Storbritannia | 36 |
4. Colin McRae | Frankrike | 35 |
5. Richard Burns | Spania | 34 |
6 Giles Panizzi | Norge | 31 |
Etter 14 av 14 løp | Oppdatert 17.11 |