Klikk oppdater (Ctrl + R) for siste versjon av denne artikkelen.
BILDER: Rally Korsika 2006
- Det virker som om vi beveger oss bakover istedenfor framover, sier en tydelig frustrert Petter Solberg til WRC-radio ved målgang på dagens siste fartsprøve.
Nordmannen og Subaru-teamet har prøvd å justere flere ting i oppsettet på bilen uten at det har gitt utslag den riktige veien.
På dagens siste fartsprøve ble han nok en gang slått med nesten halvminuttet, og hadde bare 10. beste tid.
Avanserte
Det går rett og slett ikke fort nok for nordmannen selv om han klatret fra en 14. til en 11.plass på dagens kjøring.
- Vi kjører så fort vi kan, og har ikke hatt store problemer i dag, sa Petter Solberg på service etter SS6.
Likevel fortsatte han å tape tid på slutten av dagen og nå virker målet om poengplass vanskelig å nå. Opp til Stephane Sarrazin på første poengplass er det nesten et helt minutt.
Totalt er han over fem minutter bak ledende Sebastien Loeb.
Loeb suveren igjen
VM-leder Sebastien Loeb er nok en gang i ferd med å gjøre rent bord. Så langt har franskmannen vunnet fem av åtte fartsprøver i rallyet.
Hans nærmeste konkurrent er Marcus Grönholm som ligger 39 sekunder bak.
Finnen gjør det han kan for å prøve å henge med, men på spørsmål fra WRC-radio om hva han kan gjøre for å slå Loeb, sier han: - Ingenting.
VM-leder Sebastien Loeb er i føringen også på Korsika. (Foto: Jean-Paul Pelissier/REUTERS/SCANPIX)
Sammenlagt etter 2.etappe (8 av 12 fartsprøver):
(Fartsprøveresultater nederst i saken)
1. LOEB, Citroën
2. GRÖNHOLM, Ford +39.7
3. SORDO, Citroën +01:38.4
4. HIRVONEN, Ford +01:44.1
5. BENGUE, Peugeot +02:28.4
6. PONS, Citroën +02:36.4
7. STOHL Peugeot +03:40.6
8. SARRAZIN Subaru +04:16.2
9. GALLI Peugeot +04:30.3
10. KOPECKY Skoda +04:32.9
11. SOLBERG, Subaru +05:07.2
Smale veier og høye stup
Rallyet kalles de tusen svingers rally, og blir sett på som et av de teknisk mest krevende av VM-rundene. I 2003 fikk Solberg virkelig erfare hvor farlig dette rallyet kan være.
Asfalten på Korsika er veldig anderledes enn den førerne kjørte på for to uker siden i Catalonia. Der er den slett og på relativt brede veier, mens på Korsika kan asfalten være slitt og ugjevn.
Veiene er smale, og det er ikke mange svinger som kan kuttes, slik man kan i det catalonske rallyet.
Alle fartsprøvene er lange, og kan gi store utslag på resultatlisten.
Med fjellvegg på den ene siden, og dype stup på den andre, er det kritisk for førerne om de bommer på svingene.
Fartsprøvene:
Lørdag:
08/04 SS5 VICO-COL DE SARZOGGIU 1 09:53..... 34,170 Km
SS6 UCCIANI-BASTELICA 1 11:31..... 26,200 Km
SS7 VICO-COL DE SARZOGGIU 2 14:54..... 34,170 Km
SS8 UCCIANI-BASTELICA 2 16:32..... 26,200 Km
Søndag:
09/04 SS9 COTI CHIAVARI-PIETRA RO 08:08..... 24,240 Km
SS10 PT DE COLZOLA-AGOSTA 1 08:51..... 31,810 Km
SS11 COTI CHIAVARI-PIETRA RO 11:34..... 24,240 Km
SS12 PT DE COLZOLA-AGOSTA 2 12:17..... 31,810 Km
VM-stillingen før Rally Korsika
1 S Loeb 36
2 M Grönholm 27
3 D Sordo 14
4 M Stohl 11
5 P Solberg 10
6 T Gardemeister 6
= D Carlsson 6
8 C Atkinson 5
= H Solberg 5
= G Galli 5
= A Bengue 5
Fartsprøveresultater
SS8
1. SORDO Citroën 16:56.8 +00.0
2. LOEB Citroën 17:01.5 +04.7
3. HIRVONEN Ford 17:04.7 +07.9
4. GRÖNHOLM Ford 17:08.5 +11.7
5. GALLI Peugeot 17:12.4 +15.6
6. PONS Citroën 17:15.2 +18.4
8. STOHL Peugeot 17:21.3 +24.5
7. SARRAZIN Subaru 17:21.3 +24.5
9. KOPECKY Skoda 17:21.6 +24.8
10. SOLBERGSubaru 17:25.7 +28.9
SS7
1. LOEB Citroën 24:03.6 +00.0
2. SORDO Citroën 24:06.7 +03.1
3. GRÖNHOLM Ford 24:07.3 +03.7
4. HIRVONEN Ford 24:13.3 +09.7
5. BENGUE Peugeot 24:17.7 +14.1
6. PONS Citroën 24:20.3 +16.7
7. SARRAZIN Subaru 24:27.6 +24.0
8. STOHL Peugeot 24:32.8 +29.2
9. ATKINSON Subaru 24:34.0 +30.4
10. KOPECKY Skoda 24:38.4 +34.8
11. GALLI Peugeot 24:41.0 +37.4
12. SOLBERG Subaru 24:41.6 +38.0
SS6
1. HIRVONEN Ford 16:56.9 +00.0
2. SORDO Citroën 16:58.5 +01.6
3. LOEB Citroën 17:01.8 +04.9
4. GRÖNHOLM Ford 17:03.1 +06.2
5. BENGUE Peugeot 17:06.6 +09.7
6. PONS Citroën 17:12.5 +15.6
7. GALLI Peugeot 17:15.4 +18.5
8. STOHL Peugeot 17:16.8 +19.9
9. SOLBERG Subaru 17:21.5 +24.6
SS5
1. LOEB Citroën 24:05.6 +00.0
2. SORDO Citroën 24:12.3 +06.7
3. GRÖNHOLM Ford 24:13.4 +07.8
4. PONS Citroën 24:16.3 +10.7
5. HIRVONEN Ford 24:18.3 +12.7
6. LATVALA Ford 24:22.1 +16.5
7. BENGUE Peugeot 24:29.6 +24.0
8. STOHL Peugeot 24:31.8 +26.2
9. SARRAZIN Subaru 24:39.5 +33.9
10. SOLBERG Subaru 24:43.3 +37.7