Til tross for publikumsrekord på Friends arena lørdag, ble billettene til Sverige–Tyskland solgt så billige, at det førte til økonomisk tap for det svenske fotballforbundet, ifølge Expressen. Det kom likevel ikke som noen bombe.
– Vi ser det som en langsiktig investering for kvinnefotballen, sier fotballforbundets markeds- og salgssjef, Mikael Jiffer, til Aftonbladet.
«En drøm som går i oppfyllelse»
Nesten 26 000 tilskuere hadde valgt å bruke lørdagen på Friends arena for å se treningslandskampen mellom Sverige og Tyskland, der tyskerne vant 2-1.
Det var solgt hele 31 000 billetter til kampen som er 10 000 flere sammenlignet med den gamle rekorden som ble satt i 2002.
– Å få spille for 30 000 pluss på hjemmebane med alle svenske fans er noe man har drømt om helt siden man begynte å spille fotball. Man blir både rørt og stolt, sa lagkaptein Caroline Seger før kampen.
Selv om ikke alle som hadde kjøpt billett møtte opp, var kapteinen blant de første til å hylle fansen etter kampslutt.
– Jeg håper alle forstår hvor mye dette betyr for oss.
Strategisk plan
Ifølge Aftonbladet gjemmer det seg en detaljert strategisk plan bak publikumsrekorden.
Dagen etter at Sverige hadde kvalifisert seg til VM, begynte det svenske fotballforbundet og sponsorer å lete etter et tema som kunne øke interessen for svensk kvinnefotball inn mot VM i sommer.
Valget falt på likestilling.
– Vi vil gjøre det til et manifest. I løpet av våren vil vi ha flere kampanjer som setter fokus på problemet, sier Jiffer til Aftonbladet.
Landslagssjef Marika Domanski Lyfors, lette etter en motstander til vårens treningslandskamper og fikk napp hos Tyskland som ønsket å være med på en tidlig aprilkamp i Stockholm. Da falt puslespillet på plass.
Videre flyttet de damelaget inn i mennenes storstue, Friends Arena, og lagde et familievennlig arrangement med tidlig avspark.
– Kryss i taket... Det er et skritt i riktig retning, sier Seger.
Positiv trend
Martin Sjögren, landslagssjef for det norske fotballandslaget for kvinner, er ikke overrasket. Det er ikke første gang i år at publikumstallene i internasjonal kvinnefotball har vært enorme.
– Det har vært eksplosjonsartet på tilskuer-antall flere steder i verden. I Spania kom det 60.000 og så en kamp nylig, og i Italia har vi sett lignende. Det har vært mye folk i England og på mesterligakamper også. Det følger trenden, og det er veldig gøy at det er så mye folk som vil se, sier Sjögren.
Han håper trenden snart smitter over til Norge.
– Jeg synes det er vanskelig å si hva vi kan lære av det, men jeg tror at vi kommer til å dras med av den totale interessen snart. I Sverige har man tidligere hatt problemer med å lokke folk på kamp, og nå lykkes man. Jeg tror nok at bare vi får rett ramme rundt en kamp, vil vi også klare å lokke flere, sier Sjögren.