Etter dagens siste fartsprøve ser det ut til at Rally Kypros blir nok en kamp mellom storhetene Sebastién Loeb og Marcus Grönholm.
Finnen ledet hele dagen, men i de tre siste prøvene tok Loeb inn nesten hele forspranget.
Men Grönholm beholder ledelsen i rallyet med 6 sekunder.
Utrolig uflaks for Henning Solberg
Henning Solberg klatret fra tiende til femteplass sammenlagt etter SS7.
Men rett før mål i den aller siste prøven, kjørte han rett av veien.
- Jeg ble blendet av sola, og kjørte rett ut. Jeg hadde ingen sjanse til å komme meg videre, sier han til NRK.
Han lå svært godt an til videre avansement, da uhellet skjedde.
Solberg fortsetter i morgen, men får tidsstraff for ikke å ha fullført SS8.
Det er svært tørt, steinete og støvete på grusveiene i Kypros, og førerne holder lave gjennomsnittshastigheter. Støvet er en utfordring fysisk både for førerne og bilene.
Petter Solberg: - Nå gir jeg f...
Etter en tung start på Rally Kypros, kjørte Petter Solberg inn til bestetid på SS4 og avanserte på resultatlisten.
I SS5 og 6 tapte han noe tid til de Grönholm, men han forbedret posisjonen ytterligere i forhold til de andre førerne.
Fra en skuffende niendeplass, hadde han nå avansert til femte. Men i SS7 gikk alt galt.
Midtveis i prøven hadde han tapt over fire minutter til ledende Grönholm. Denne gangen var det gearkassen på bilen som ødelaga for ham. Solberg måtte avslutte rallyet på andre gear.
Solberg, som ellers er kjent for sitt gode humør, var ikke i stand til å smile.
Frustrasjonen over bilen er tydeligere enn noen gang før.
- Nå er jeg bare drittlei. Det er alltid noe feil. Er ikke jeg heldig som har tre års kontrakt med denne bilen, spurte han sarkastisk da han kjørte i mål etter den siste fartsprøven fredag.
Rally Kypros er den av rallyrundene som går saktest. Svingete, smale veier gjør det vanskelig for førerne å holde farten oppe.
Foto: Tony Welam / SCANPIX
Sammenlagt etter 8 av 23 fartsprøver: (Hver fartsprøve nederst i saken)
1 GRÖNHOLM, FORD 01:45:33.6 +00.0
2 LOEB, CITROEN 01:45:40.0 +06.4
3 HIRVONEN, FORD 01:46:58.7 +01:25.1
4 STOHL, PEUGEOT 01:47:24.3 +01:50.7
5 ATKINSON, SUBARU 01:48:34.6 +03:01.0
11 SOLBERG, SUBARU 01:54:09.3 +08:35.7
Neste fartsprøvene:
Lørdag:
SS9 KELLAKI-FOINIKARIA 07:38..... 9,490 Km
SS10 AKROUNTA-APSIOU 08:16..... 7,990 Km
SS11 FOINI-KOILINIA 09:34..... 30,330 Km
SS12 GALATAREIA-PENTALIA 10:32..... 13,330 Km
SS13 KELLAKI-FOINIKARIA 13:25..... 9,490 Km
SS14 AKROUNTA-APSIOU 14:03..... 7,990 Km
SS15 FOINI-KOILINIA 15:21..... 30,330 Km
SS16 GALATAREIA-PENTALIA 16:19..... 13,330 Km
Søndag:
SS17 VAVATSINIA-MANDRA KAMBI 07:54..... 25,240 Km
SS18 MACHAIRAS-AGIOI VAVATSI 08:52..... 12,940 Km
SS19 LAGEIA-KALAVASOS 09:35..... 8,990 Km
SS20 DOWN TOWN STAGE 11:35..... 3,240 Km
SS21 VAVATSINIA-MANDRA KAMBI 13:03..... 25,240 Km
SS22 MACHAIRAS-AGIOI VAVATSI 13:56..... 12,940 Km
SS23 LAGEIA-KALAVASOS 14:34..... 8,990 Km
Optimistisk Henning
Mens Henning Solberg sier han satser på pallen på Kypros, er Petter Solberg mer tilbakeholden. Subaru satser alt på å få bilen perfekt for 2007-sesongen, og er mest opptatte av å vinne noe ære i det som er igjen av 2006.
Henning Solberg tok sin til da beste plassering i Rally-VM da han kjørte i mål til en fjerdeplass i Rally Kypros i fjor. I år vil han gjøre det enda bedre.
- Vi var svært nærme 3. plassen her i fjor, så en pallplass er helt klart målet i år. Men jeg vet det blir hardt. Dette er et tøft løp, ikke minst på grunn av varmen, men også på grunn av alle de bratte stupene langs veiene og de mange svingene, sier han til nettstedet sitt, teamexpert.no.
Henning skal kjøre alle de resterende rundene av VM.
- Klart jeg vil vinne
Petter Solberg har heller ikke noen dårlig merittliste i dette rallyet. I 2003 vant han her, og de to siste årene har han ledet store deler av runden.
- Jeg liker dette rallyet godt, og normalt sett gjør vi det bra her. Men i år må vi være realistiske. Jeg vil selvsagt vinne, men vi må fokusere på å få de grunnleggende tingene på plass, før vi virkelig kan være med å utfordre, sier han.
Mye tyder på at Subaru jobber med å finjustere bilen, slik at de kan komme tilbake og være med i kampen om VM-seieren neste sesong.
Men før den tid, ønsker de selvsagt å gjøre en best mulig figur i de gjenstående rallyrundene.
- Vi har testet i seks dager, og hele teamet jobber på spreng. Vi må fortsette å pushe, sier Solberg.
- Vanskelig rally
Rally Kypros er det 12.te av de 16 VM-rundene. Løypene snor seg rundt turistbyn Limasol, og på tøffe grusveier opp i fjellene Troodos på midten av øya.
I fjor gikk rallyet fire måneder tidligere på året, men det er fortsatt sommer på Kypros, og det kommer garantert til å bli en fysisk utfordring for førerne når temperaturen i bilene kryper opp mot 40 grader.
Kombinasjonen av høye temperaturer, trange fjellveier og steinete, røffe veier, har ført til at rallyet blir omtalt som det vanskeligste av alle 16 VM-rundene.
(Foto: www.swrt.com)
Men i motsetning til forrige runde, Rally Finland, er det her lave gjenomsnittshastigheter. Bilene holder rundt 60 km/t gjennom rallyet.
I alt 331.34 kilometer skal kjøres før rallyet avsluttes søndag ettermiddag.
Det blir en spektakular avslutning på årets Kypros Rally. Siste fasrtsprøve blir kjørt i sentrum av Limassol – på asfalt.
Fartsprøveresultater:
SS8:
1 1 LOEB
CITROEN 09:26.8 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 09:30.9 +04.1
3 4 HIRVONEN
FORD 09:36.4 +09.6
4 14 GARDEMEISTER
CITROEN 09:37.6 +10.8
5 7 STOHL
PEUGEOT 09:39.5 +12.7
6 6 ATKINSON
SUBARU 09:45.9 +19.1
7 9 WILSON
FORD 09:47.8 +21.0
8 10 PEREZ COMPANC
FORD 09:51.4 +24.6
9 33 NUTAHARA
MITSUBISHI 10:12.0 +45.2
10 39 AL-ATTIYAH
SUBARU 10:13.6 +46.8
ss7:
1 LOEB
CITROEN 26:07.1 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 26:13.5 +06.4
3 4 HIRVONEN
FORD 26:36.3 +29.2
4 7 STOHL
PEUGEOT 26:40.9 +33.8
5 14 GARDEMEISTER
CITROEN 26:44.6 +37.5
6 8 SOLBERG
PEUGEOT 26:57.0 +49.9
7 6 ATKINSON
SUBARU 27:15.5 +01:08.4
8 11 ROVANPERÄ
SKODA 31:07.1 +05:00.0
9 12 AIGNER
SKODA 31:07.1 +05:00.0
12 5 SOLBERG
SUBARU 31:21.0 +05:13.9
SS6:
1 1 LOEB
CITROEN 08:56.4 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 08:58.0 +01.6
3 4 HIRVONEN
FORD 09:04.6 +08.2
4 5 SOLBERG
SUBARU 09:05.4 +09.0
5 7 STOHL
PEUGEOT 09:07.4 +11.0
6 2 SORDO
CITROEN 09:08.0 +11.6
7 8 SOLBERG
PEUGEOT 09:16.7 +20.3
8 6 ATKINSON
SUBARU 09:19.7 +23.3
9 14 GARDEMEISTER
CITROEN 10:16.7 +01:20.3
10 11 ROVANPERÄ
SKODA 13:56.4 +05:00.0
SS5:
1 3 GRÖNHOLM
FORD 07:26.5 +00.0
2 1 LOEB
CITROEN 07:27.1 +00.6
3 4 HIRVONEN
FORD 07:32.2 +05.7
4 2 SORDO
CITROEN 07:34.6 +08.1
5 7 STOHL
PEUGEOT 07:35.2 +08.7
6 5 SOLBERG
SUBARU 07:35.9 +09.4
7 8 SOLBERG
PEUGEOT 07:41.2 +14.7
8 6 ATKINSON
SUBARU 07:42.3 +15.8
9 14 GARDEMEISTER
CITROEN 08:45.8 +01:19.3
10 11 ROVANPERÄ
SKODA 12:26.5 +05:00.0
SS4:
1 5 SOLBERG
SUBARU 09:33.4 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 09:34.9 +01.5
3 4 HIRVONEN
FORD 09:39.0 +05.6
4 8 SOLBERG
PEUGEOT 09:42.3 +08.9
5 14 GARDEMEISTER
CITROEN 09:44.6 +11.2
6 1 LOEB
CITROEN 09:44.7 +11.3
SS3:
1 3 GRÖNHOLM
FORD 26:52.4 +00.0
2 1 LOEB
CITROEN 26:54.3 +01.9
3 4 HIRVONEN
FORD 27:16.2 +23.8
4 7 STOHL
PEUGEOT 27:18.2 +25.8
5 14 GARDEMEISTER
CITROEN 27:20.1 +27.7
6 2 SORDO
CITROEN 27:30.4 +38.0
7 5 SOLBERG
SUBARU 27:38.3 +45.9
8 11 ROVANPERÄ
SKODA 31:52.4 +05:00.0
8 8 SOLBERG
PEUGEOT 27:38.8 +46.4
9 12 AIGNER
SKODA 31:52.4 +05:00.0
10 31 ARAI
SUBARU 32:20.1 +05:27.7
SS2:
1 3 GRÖNHOLM
FORD 09:14.1 +00.0
2 1 LOEB
CITROEN 09:18.1 +04.0
3 5 SOLBERG
SUBARU 09:19.2 +05.1
4 14 GARDEMEISTER
CITROEN 09:23.6 +09.5
5 7 STOHL
PEUGEOT 09:23.7 +09.6
6 15 PONS
CITROEN 09:24.6 +10.5
7 4 HIRVONEN
FORD 09:25.6 +11.5
8 6 ATKINSON
SUBARU 09:27.7 +13.6
9 8 SOLBERG
PEUGEOT 09:29.5 +15.4
10 2 SORDO
CITROEN 09:30.4 +16.3
SS1:
1 3 GRÖNHOLM
FORD 07:43.3 +00.0
2 1 LOEB
CITROEN 07:45.5 +02.2
3 14 GARDEMEISTER
CITROEN 07:45.9 +02.6
4 4 HIRVONEN
FORD 07:48.4 +05.1
5 6 ATKINSON
SUBARU 07:48.5 +05.2
6 15 PONS
CITROEN 07:48.5 +05.2
7 2 SORDO
CITROEN 07:50.3 +07.0
8 5 SOLBERG
SUBARU 07:50.5 +07.2
9 7 STOHL
PEUGEOT 07:51.0 +07.7
10 8 SOLBERG
PEUGEOT 07:53.4 +10.1