Han liker mildt sagt lite at firmaet Ludostore
. Det strider mot IOCs reklamereglement og kravene til utøverne. Ludostore fjernet imidlertid reklamen allerede i går kveld.– Vi har helt klare regler som alle vet om, ikke minst Norges Olympiske Komité. Dette må ryddes opp i, sier Heiberg til NRK.
– Vi har ryddet opp, men ikke alle andre
Firmaet Ludostore, med Idar Vollvik som eier, brukte inntil i går kveld Bjørgen i en produktreklame på sine hjemmesider, og reklamerte også på Facebook. I markedsføringen av opphenget blir det brukt et bilde og en video av Marit Bjørgen.
– Dette er ikke en reklame for oss, men for ett av produktene vi samme med kanskje hundre andre forskjellige butikker markedsfører. Vi har fjernet det, men vi registrerer at det er det ikke alle andre som har, sier Vollvik til NRK.
Heiberg mener reklamen klart strider mot IOCs regler. Regelene begrenser utøvernes reklamedeltakelser til offisielle sponsorer av IOC eller nasjonale olympiske komiteer. Og Ludo faller ikke inn under dette.
– Så Marit kan miste gullet fordi norske firmaer reklamerer med henne?
– Ikke etter det som har skjedd til nå. Men hvis det fortsetter eller blir utvidet til noe mer, kan det i ytterste konsekvens bety at hun mister medaljen.
– Helt forferdelig
– Hva tenker du om at firmaet holder på slik?
– Det er helt forferdelig at de tør å ta sjansen når de vet hvilke konsekvenser dette kan medføre, sier Gerhard Heiberg.
– Finnes fortsatt på andre nettsider
Ludo-sjef Idar Vollvik har sagt at han ikke har vært klar over reglene som sier at de ikke kan bruke Bjørgen til å markedsføre skiopphenget.
Volvik sier til NRK at de fikk kjennskap til saken søndag kveld, og fjernet omgående reklamen for produktet.
– Vi vet selvsagt om IOCs reklameregelverk. Men vi tenkte ikke over at akkurat denne produktreklamen som så mange firmaer legger ut skulle skape problemer, sier Vollvik, som er litt oppgitt over at akkurat hans firma blir hengt ut, mens alle andre går fri.
– Våre ansatte har i formiddag lagt merke til flere andre butikker og nettsteder der Bjørgen-annonsen fortsatt ligger ute. Jeg ser at kanskje kombinasjonen Ludo og Idar Vollvik selger, men jeg synes fortsatt det ikke er helt riktig at vi, som fjernet reklamen med en gang, er de som blir navngitt, sier Vollvik.
– Bjørgen er uforskyldt dratt inn i saken
Markedsdirektør Morten Schønfeldt i Norges Idrettsforbund sier NIF er kjent med at Ludo har benyttet Marit Bjørgen på sine nettsider.
– Men Bjørgen har ingen avtale med Ludo og er derfor uforskyldt dratt inn i saken. NIF er derfor ikke bekymret for at den skal få konsekvenser for henne, skriver Schønfeldt i en mail til NRK.no.
– NIF reagerer kraftig på at kommersielle aktører urettmessig benytter OL-utøverne kommersielt under OL-perioden, og vi vil vurdere hvilke konsekvenser dette skal få etter at OL er avsluttet, legger han til.