NRK Meny
Normal

Fra fjernstyrt bil til formel 1: Hamiltons «umulige» bragd

Han måtte låne pensko da han gikk på sin første seiersfest. Hvordan kunne Lewis Hamilton (30) bli best i «verdens dyreste sport»?

Hamilton

PÅ TOPP: Her feirer Lewis Hamilton sin tredje verdensmestertittel i formel 1 søndag.

Foto: CLIVE MASON / Afp

Hamilton

KNYTTET NEVE: Her er Lewis Hamilton rett etter søndagens Grand Prix i Austin.

Foto: Dan Istitene / Afp

– Jeg tror Lewis kommer til å sette listen for en hel generasjon førere.

Ordene kom fra Sir Jackie Stewart (76), som selv er trippel verdensmester i formel 1, noen måneder ut i Hamiltons debutsesong i 2007.

Nå, drøye åtte år senere, har Hamilton utlignet Stewart og blitt den andre briten med tre formel 1-titler.

Og der Stewart fikk mye lagt til rette fra en velstående familie utenfor Glasgow, vokste Hamilton opp under trange kår i Stevenage nord for London.

– Et lite steg bak hele tiden

Det hele startet faktisk med en fjernstyrt bil, som pappa Anthony ga til ham. Unge Hamilton ble helt oppslukt i den lille firhjulingen. Han ble så god til å kjøre at han tok 2.-plass i et nasjonalt mesterskap – som sjuåring.

Dét vekket naturligvis oppsikt:

Samtidig innså pappaen hvor sterk interesse sønnen hadde for motorsport. Han bestemte seg for å kjøpe en gokart, som ble en stor investering. Pappaen hadde både to og tre jobber for å kunne legge til rette for treningen, ifølge Sports Illustrated.

– Det blir en knallhard jobb. Du er et lite steg bak de andre hele tiden. Du klarer ikke å ha nok penger til å teste nok, du får ikke kjørt like mange løp og du kjører med innsiden av hodet fordi du er redd for ekstrakostnader hvis du krasjer. Alle disse tingene gjør at det ligger et ekstra press på føreren, at det blir enda hardere mentalt å kjøre, sier Roy Espen Olsen til NRK.

Han er pappaen til Dennis Olsen (19), som lenge har satset mot å bli Norges første racingfører. Han mener sønnen og Hamilton har hatt et ganske likt utgangspunkt med tanke på familiene: Ressursterke i vilje, men ikke i penger. Olsen mener det er enda vanskeligere å slå gjennom i en så materialisert sport, og de har selv «jobbet vettet av seg døgnet rundt».

– Jeg tror det er to typer talent: Medfødt talent og treningstalent. Jeg tror det siste skiller mest. De som virkelig vil – de trener veldig mye mer. Det er guttene og jentene som skal på trening koste hva det koste vil. De har en egenvilje, og da tror jeg du kan gjøre hva som helst, sier Olsen, som synes det er vanskelig å se talent i barn som er seks-sju-åtte år gamle.

Det var nemlig da både sønnen og Hamilton startet å kjøre gokart.

– Jeg tror at talentet er gitt av gud. Jeg vet at jeg er velsignet. Men jeg har også jobbet hardt for å komme dit jeg er, og hvis jeg blir verdensmester, vil jeg jobbe enda hardere, sa Hamilton, som har en sterk kristen tro, til Daily Mail før sin første VM-tittel.

Hetset på banen

Men satsingen på motorsport var ikke bare en utfordring med tanke på økonomien. Hamilton skulle også merke at han skilte seg ut på grunn av hudfargen.

Pappa Anthony, som flyttet fra Grenada til Storbritannia på 1950-tallet, er svart, mens mamma Carmen Larbalestier er hvit.

Bakgrunnen skulle dessverre gi ham tunge dager allerede på gokart-banen. Særlig da han begynte å vinne.

– Jeg har hørt rasistiske rop. De første gangene ble jeg veldig lei meg. Jeg følte at jeg ville ta hevn. Men så begynte jeg å ignorere dem og ta igjen på banen, sa en ung Hamilton til BBC.

Han skulle altså bli den første fargede formel 1-føreren noensinne.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Elton John

FAN: Elton John intervjuet Lewis Hamilton etter søndagens VM-seier.

Foto: Lars Baron / Afp

Briten har opplevd rasisme også i voksen alder. I 2008, under sitt andre år i formel 1, hadde han rukket å bli upopulær blant mange spanjoler på grunn av rivaleriet med Fernando Alonso.

Noen spanske tilhengere utsatte Hamilton for rasistisk hets, noe som resulterte i en «Race Against Racism»-kampanje fra Det internasjonale bilsportforbundet (FIA). Alonso fordømte rasismen på det sterkeste.

Flørten med McLaren-sjefen

Hamilton lot seg imidlertid ikke stoppe selv om han opplevde rasisme i ung alder. Tvert imot. Hamilton var overlegen på gokart-banen og vant blant annet det britiske mesterskapet i sin årsklasse som tiåring. Det var likevel Hamiltons manøver på seiersbanketten som i ettertid har stjelt overskriftene.

Hit kom nemlig McLaren-deleier Ron Dennis. Begge har gjenfortalt hvordan Hamilton presenterte seg ved å si at han en dag skulle kjøre for ham.

I lånt dress og pensko gikk Hamilton opp til Dennis og spurte om autograf og telefonnummer, skriver formula1.com.

– Ring meg om ni år, så ordner vi noe, skrev Dennis i autografboken med et glimt i øyet.

Men Dennis bommet. Etter tre år, altså da Hamilton var 13 år, ble han tidenes yngste til å undertegne en formel 1-kontrakt.

– Selvtillit – blottet for arroganse. Det er den beste måten å beskrive møtet med Lewis den kvelden, har Dennis fortalt, ifølge The Guardian.

Fysisk overlegen

Alonso

FULGT HVERANDRE: Lewis Hamilton har konkurrert med Fernando Alonso hele veien.

Foto: Antonio Calanni / Ap

Det ga Hamilton naturligvis en «boost» og ikke minst en økonomisk sikkerhet å bli tatt opp i McLarens utviklingsavdeling i så ung alder. Men i tillegg til å kunne kjøre så mye han orket, satset han også hardt på fysisk trening. Hamilton hadde et talent i flere idretter, og han startet med karate allerede som seksåring.

Sju år senere sto han med et svart belte i hånden, ifølge GQ.

Hamilton var også en habil fotballspiller i ungdomsårene, og han spilte blant annet på skolelaget med Ashley Young, som nå er i Manchester United.

– Jeg var raskere enn Young, og sterkere enn ham, så det hadde jeg med meg. Men han var veldig talentfull og god til å drible. Jeg spilte alltid på midtbanen, og jeg var best trent på grunn av kjøringen og all treningen, fortalte Hamilton til The Guardian i 2007.

Fysikken er langt viktigere i motorsport enn mange kanskje tror. Roy Espen Olsen forteller at sønnen Dennis nå trener styrke og utholdenhet flere timer hver dag.

– Jeg tror det gikk opp for ham da han var 12-13 år. Hvis du spiser riktig, trener og er i god fysisk form, får du et fortrinn. Nå trener han hver morgen og hver kveld, sier Olsen.

Ustoppelig drivkraft

Hamilton klarte å følge opp den store opphausingen med å levere en knallsterk debutsesong i 2007. Briten, som fikk andrebilen bak nevnte Alonso, var faktisk så god at det skapte rabalder i laget. Han lå an til å vinne i Monaco, men McLaren skal ha beordret ham til det som var en unødvendig pit stop – med Alonso hakk i hæl.

Lewis Hamilton og Ron Dennis

DEN FØRSTE: Her står Lewis Hamilton sammen med daværende McLaren-sjef Ron Dennis etter 2008-seieren.

Foto: LUCA BRUNO / AP

– Jeg matcher tidene til Alonso hver eneste helg. Jeg viser at jeg kan bli verdensmester, sa Hamilton, som samtidig hevdet at han kunne leve med å være nummer to i laget.

McLaren-sjef Ron Dennis nektet imidlertid for lagordre, som er forbudt, og FIA klarte aldri å bevise at det hadde skjedd.

Likevel ble Hamilton en så sterk utfordrer at Alonso og McLaren valgte å bryte samarbeidet etter 2007-sesongen, som ble en turbulent sesong for hele laget. Dette året ble McLaren blant annet dømt for å ha drevet bedriftspionasje mot erkerival Ferrari, ifølge NTB.

Hamilton, som ble nummer to bak Alonso, fulgte opp med å bli verdensmester i 2008.

Da slang også McLaren en gyllen femårskontrakt på bordet, som ifølge BBC var verdt 10 millioner pund, eller 13 millioner kroner, i året.

– Han har vært veldig sulten fra ung alder. Familien hadde dårlig råd. Det har nok hatt en utløsende faktor. At han hele tiden har vært veldig sulten, sier eks-motorsportfører Harald Huysman til NRK.

Huysman har tidligere vært manager for Dennis Olsen, og han har også jobbet med Hamiltons eks-lagkamerat Jenson Button fra 1998 til 2005. Han har møtt både pappa Anthony og Lewis, som han beskriver som en «veldig snill og sympatisk gutt».

Der pengene kunne blitt en metning for Hamilton, fortsatte han i stedet å jobbe knallhardt. Men formel 1 er en sammensatt sport, og da McLaren falt av på bilsiden, ble det fire strake år med 4.- og 5.-plasser sammenlagt.

Red Bull og Sebastian Vettel var altfor sterke.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Hamilton

NUMMER 1 og 2: Nico Rosberg kjører i skyggen av Lewis Hamilton.

Foto: Eric Gay / Ap

– Vanvittig «feeling»

– Det er ingen tvil om at Red Bull hadde den beste bilen. Akkurat som Mercedes er foran nå. Men jeg vil si at hvis alle kjørte med like biler, ville Hamilton, Vettel og Alonso likevel vært de sterkeste førerne, sier Huysman.

– Hva er det som gjør Hamilton til en god fører?

– Det er vanskelig å sette fingeren helt konkret på ett punkt. Han klarer å dra med seg bilen. Han har en vanvittig «feeling», han er sinnssyk god i regnvær og han klarer å hente ut det lille ekstra når man beveger seg i grenseland. Og så tar han mange sjanser, men han har en fantastisk evne til å hente seg inn. Han er litt bedre på mange områder enn de andre, og en tusendel her og en tusendel her, gjør at han er hakket hvassere, mener Huysman.

Det mener også Viasats ekspertkommentator Atle Gulbrandsen.

– Det ser man jo ved å sammenligne han med teamkamerat (Nico) Rosberg, som også er en dyktig fører. Men han klarer rett og slett ikke å matche tempoet. Rosberg kan kanskje være raskere i en kvalifisering, men når det handler om poeng, er Hamilton nesten alltid foran, sier Gulbrandsen, som mener Hamilton er en av en håndfull førere i verden som skiller seg ut.

Vurderte å gi seg

Gulbrandsen mener ingen kan stoppe Hamilton når han sitter i en bra bil, som han nå gjør. Med tanke på at Hamilton er 30 år, tror kommentatoren at han kan konkurrere om nye ti titler – hvis han er motivert nok.

Akkurat nå er det heller ikke mye som tyder på at han gir seg med det første. Hamiltons konkurranseinstinkt, og tørst etter å vinne, kan trolig få ham til å holde karrieren gående lenge.

For selv om Hamilton beskrives som jordnær og sympatisk, viser rivaliseringen med konkurrenter – og lagkamerater – at Hamilton gjør alt for å være best. Han har også gått altfor langt, som da han fikk Jarno Trulli disket i Australia i 2009 ved å lyve til arrangørene.

Trulli fikk til slutt beholde tredjeplassen, mens Hamilton og McLaren ble disket. Regjerende verdensmester Hamilton vurderte å gi seg etter skandalen, ifølge The Telegraph. Han beskrev den påfølgende uken som den «verste i mitt liv».

Den tanken kunne ikke vært fjernere da han knyttet neven for sin andre strake verdensmestertittel – og for å ha klart sitt store mål – i Austin søndag.

– Det er den beste følelsen i mitt liv, sa briten rett etter målgang, ifølge NTB.

Siste nytt

  • Sørloth storspilte i dansk toppkamp

    Alexander Sørloth scoret ett og hadde tre målgivende da Midtjylland slo Horsens 4-2 og tok over tabelltoppen i Danmark. Sørloth er nå på delt tredjeplass på toppscorerlisten i den danske eliteserien med åtte mål.

    Alexander Sørloth
    Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
  • Heintz forlenget med Sarpsborg

    19-åringen Tobias Heintz skrev fredag under en ny fireårskontrakt med Sarpsborg 08. Unggutten fra Moss har hatt en god sesong og scoret tre mål for Sarpsborg 08. Den nye avtalen varer til sommeren 2019, melder klubben i en pressemelding.

    Eliteserien fotball 2017: Sarpsborg - Lillestrøm.
    Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
  • Islands fotballkvinner slo Tyskland

    Det er ikke bare mennene som kan sørge for fotballsensasjon på Island. Fredag tok kvinnene en svært sterk 3-2-seier borte mot Tyskland. Dermed tok Island sin andre seier i VM-kvalifiseringen.

    Germany Soccer Women WCup Iceland
    Foto: Thomas Frey / AP

Sendeplan

Kl. Program Kanal
4-4-2 med Schau og Aune
4-4-2 med Schau og Aune
4-4-2 med Schau og Aune
4-4-2 med Schau og Aune
4-4-2 med Schau og Aune
4-4-2 Eliteserien fotball: Aalesund - Kristiansund