Elizabeth Hartmann tror sponsorene kan flukte fra Vålerenga om de blir dømt.
Foto: Siste SkrikKommersiell direktør i Vålerenga, Esben Garlie, skjønner at sponsorene tenker seg om.
Foto: Åserud, Lise / SCANPIXArne Lambeck i Nordea forteller til NRK at de kommer til å vurdere samarbeidet med Vålerenga om de får en rettskraftig dom.
– Vi synes dette er en kjedelig sak, men ingen er dømt ennå. Hvis det blir en dom vil vi vurdere samarbeidet og veien videre, sier han.
Vålerenga er nå, sammen med Stabæk under etterforskning både av domsutvalget i fotballforbundet (NFF) og politiet i forbindelse med kjøpet av Veigar Pall Gunnarsson.
- Les også:
Verdifull avtale
Nordea inngikk generalsponsoravtale med klubben for et år siden, og forpliktet seg i utgangspunktet til et samarbeid i fire år. Gunnarsson-saken gir imidlertid en mulighet for å avbryte kontrakten tidligere.
– Vi har en mulighet til å gå ut, hvis kontrakten eller andre deler av avtalen blir misligholdt. Så vi har all mulighet til å gjøre noe med det, forklarer Lambeck.
En annen av Vålerengas største sponsorer, Hafslund, har tidligere gått ut og krevd at det blir ryddet skikkelig opp i saken. Også Lambeck forteller at de har gitt tydelig beskjed til klubbledelsen om hva de mener.
Ingen av partene har gått ut med verdien på sponsoravtalen, men Vålerenga røpet til Kampanje at de inngikk en rekke avtaler som til sammen var verdt 92 millioner kroner ukene de også knyttet seg til Nordea.
Les mer om Gunnarsson-saken:
– Mange kan trekke seg
NRK har den siste tiden vært i kontakt med en rekke av sponsorene, og de aller fleste forteller at de i likhet med Nordea vil vurdere sitt samarbeid med klubben om den skulle bli dømt.
– Jeg tror vi kommer til å se at enkelte sponsorer velger å avslutte sin avtale om det blir en dom. Det er den eneste måten de kan vise at de tar avstand fra en ukultur på, sier omdømmeekspert Elizabeth Hartmann til NRK.
Hun tror konsekvensene kan bli store for hovedstadsklubben om Nordea skulle velge å trekke seg fra sponsoratet.
– Hvis en sponsor sier at «dette tar vi avstand fra, dette er uforenlig med vår virksomhet», tror jeg vi kommer til å se at veldig mange andre trekker seg også, sier hun.
– Vi er kjent for å ta tak
Kommersiell direktør i VIF, Esben Garlie, synes ikke det er rart om sponsorene nå teller på knappene.
– Jeg synes det er naturlig at man stiller seg spørsmålet mens det blåser som mest. Samtidig så vet våre samarbeidspartnere at vi er opptatt av både deres og vårt ve og vel. Vi vil alltid prøve å ta tak i en eventuell ukultur – selv om vi ikke kan si at det har vært noen før det foreligger en dom, sier han til NRK.
Garlie mener Vålerenga har et godt rykte blant sponsorene.
– Vi er kjent for å ikke dytte problemene under teppet. Vi tar tak i tingene, sier han.