Branns hovedsponsorlogo har lenge vært et hett tema i Sosial- og helsedirektoratet. For tre år siden gjorde sportsklubben om logoen og satte på .no. Løsningen ble påklaget, og tidligere i år ble Brann pålagt å fjerne logoen innen 8. november dagen etter cupfinalen.
Nå har en bryggerikonkurrent tatt opp saken med direktoratet, som svarte med å framskynde fristen. Nylig fikk Brann beskjed om at bryggerilogoen må fjernes innen førstkommende torsdag, skriver Bergens Tidende.
Daglig leder i Sportsklubben Brann, Bjørn Dahl, er rystet over kravet.
- Vi synes det er utidig av dem å gjøre dette på denne måten nå rundt cupfinalen. De gjør dette for å få oppmerksomhet rundt sin egen sak, framfor å sitte seg ned å diskutere konstruktivt med oss, gjerne sammen med Norges Fotballforbund eller Norsk Toppfotball. Dette gjelder jo flere toppklubber enn Brann og flere bryggerier enn Hansa, sier Dahl.
- Er det aktuelt å skifte drakter eller å teipe over logoen
under cupfinalen?
- Det har vi ikke diskutert. Men det er ikke aktuelt for oss ikke å ta med Hansa til cupfinalen. De har støttet Brann i tykt og tynt siden 1928, så det kommer ikke på tale. Tvert imot kan vi komme opp med andre ideer som gir dem enda større oppmerksomhet.
I brevet fra Sosial- og helsedirektoratet framgår det at bryggerikonkurrenten planlegger å gå til spontansponsing av cupfinalemotstander Lyn dersom ikke Brann forandrer sine drakter i tråd med pålegget.
- Ringnes har aldri hatt noen reklame på Lyn-draktene. Hvorfor skal de ha det akkurat nå, spør markedsansvarlig Lisbeth Hope Frugård i Hansa oppgitt.