Det er
til seks av åtte eliteseriekamper til Canal + som får Rognlien til å reagere.Tirsdag ble det kjent at Canal+ har kjøpt rettighetene til å sende seks av åtte kamper i hver runde på betal-tv fra 2013 til 2016. Og det uten at noen andre fikk sjansen til å legge inn bud - de fik ikke engang vite at rettighetene var lagt ut for salg.
- Jeg er blitt orientert om avtalen av fotballpresident Yngve Hallén, og vi kommer nok til å be om en mer formell forklaring fra Fotballforbundet. Men vi avventer til vi har fått en betenkning fra Norsk Tipping, sier Rognlien til NRK.
Les også:
Nett-TV: Uenighet om rettigheter
Uenighet i norsk toppfotball
Frykter for tippemidlene
- Vi vil be om en redgjørelse fra Fotballforbundet, sier idrettspresident Børre Rognlien
Foto: NyhetsspillerI bakgrunnen spøker nemlig faren for idrettens inntekter gjennom Norsk Tipping. Disse inntektene utgjør om lag 2 milliarder kroner årlig til norske idrettshaller og andre anlegg.
Frykter du at fotballavtalen vil true Norsk Tipping og idrettens inntekter? Diskuter!
Men Norsk Tipping opplever stadig sterkere konkurranse fra utenlandske spillselskaper som kaprer flere og flere norske kunder.
Canal+ er et stort internasjonalt konsern som har et globalt samarbeid med noen av disse konkurrerende tippeselskapene, og Norsk Tipping frykter at deres markedsposisjon blir svekket.
Slutt for Tippeligaen?
Norsk Tipping har støttet norsk idrett siden 1948, men nå antyder direktør Torbjørn Almlid at det kan bli akuelt å revurdere forholdet
Foto: Handout / SCANPIXDirektør Torbjørn Almlid i Norsk Tipping ønsker å evaluere selskapets forhold til norsk fotball etter at Canal+ kjøpte rettighetene uten budrunde.
– Jeg er overrasket over at denne avtalen kommer nå og at den har et slikt omfang. Den vil ha betydning for vårt forhold til norsk toppfotball, sier Almlid til Aftenposten.
Det kan blant annet føre til at begrepet Tippeligaen blir borte - et navn som har eksistert siden tidlig på 90-tallet.
Frykter betting-selskapene
Denne uroen deler ledelsen i Idrettsforbundet, og det er derfor de nå vil se nærmere på saken.
- Det er jo en stund til 2013, men vi i norsk idrett er opptatt av at ikke utenlandske selskaper skal få noe lettere tilgang til det norske markedet gjennom en sånn avtale. Det regner jeg med er blant de tingene som nå må avklares, sier Rognlien.
- Har ingenting å frykte
Daglig leder i Canal+ i Norge, Steinar Brændeland, sier at norsk idrett ikke har noe å frykte.
- Vi skal følge det avtaleverket som ligger der, og skal ikke utfordre det på noen som helst slags måte. Tvert i mot ønsker vi å sette oss ned sammen med både Fotballforbundet og Norsk Tipping for å utvikle produktene sammen, sier Brændeland til NRK.
Han avviser at det er en link mellom Canal+ og internasjonale spillselskaper.
- Vi har ingen faste linker der, det kan vi avklare med én gang. Ordlyden i avtalen med Fotballforbundet går ut på at vi lojalt skal føge opp den samarbeidspartneren Fotballforbundet til enhver tid har på dette området, sier Brændeland.
- Det betyr at vi ikke skal vise reklame eller sponsorplakater for andre enn den partneren Fotballforbundet har til de sendingene, legger Brændeland til.