Hopp til innhold

Neymarketing - slik ble bråkebøtta et globalt ikon

RIO DE JANEIRO (NRK.no): Det er ingen tilfeldighet at Neymar er både superkjendis og svigermors drøm. Idrettens sterkeste merkenavn har et gjennomproft apparat rundt seg.

Neymarketing

Neymar er overalt i Brasil. Her er noen av reklamene og magasinforsidene vi har sett ham på siden VM startet.

Foto: Mads Nyborg Støstad/Cathrine Elnan / NRK

Det er 28. april 2014, og en tilskuer har akkurat kastet en banan inn på Estadio El Madrigal i Villarreal.

Barcelonas Dani Alves skreller bananen og tar en bit.

Et par timer senere legger 22 år gamle Neymar da Silva Santos Júnior ut et bilde av seg selv og sønnen med en banan til sine over 40 millioner følgere i sosiale medier.

Teksten, på fire forskjellige språk: Vi er alle apekatter.

Viral hit

Mer skulle det ikke til.

Millioner av mennesker la ut bilder på emneknaggen #weareallmonkeys, inkludert politikere, kjendiser og andre fotballspillere. NRK.no var blant dem som omtalte saken – sammen med en samlet verdenspresse.

Financial Times kalte det tidenes mest vellykkede kampanje mot rasisme i fotballen.

Den store vinneren? En 22 år gammel fotballspiller som nok en gang har brukt sosiale medier tilsynelatende helt spontant – og kirurgisk presist – til å nå ut med et budskap han mener er viktig.

Det var ikke alltid sånn.

«Vi er i ferd med å skape et monster»

Neymar

Unge Neymar etter en scoring for Santos.

Foto: KAZUHIRO NOGI / Afp

Neymar slo gjennom i den brasilianske ligaen som 17-åring, og det tok ikke lang tid før han fikk problemer med imaget.

Financial Times beskriver det slik:

«Samtidig som stjernestatusen hans ble større, begynte oppførselen til Neymar å forandre seg. Mange mener det var på grunn av innflytelsen fra eldre spillere i Santos, blant annet Robinho. Neymar var ute og festet hele natten. Da han bannet gjentatte ganger til treneren sin fordi han ikke fikk ta en straffe, sa motstandertreneren René Simões til TV-kameraene:

«Vi må utdanne ham, ellers kommer vi til å skape et monster».»

For mange oppdrag

Samtidig var folket i ferd med å gå litt lei av Neymar.

– Fra det jeg forsto av forretningsplanen på den tiden, var han sponset av rundt 20 forskjellige selskaper, sier filmregissør Gustavo Gama Rodrigues til NRK.no.

Rodrigues kom tett på Neymar da han laget en dokumentarserie om ham i 2012. En av episodene viser hvordan spissen bruker sin eneste fridag på en endeløs rekke av reklameoppdrag og fotograferinger.

Selv Pelé, mannen som «aldri» sier nei til et reklameoppdrag, var blant kritikerne.

– Noen sier at han er best i verden, men han er mer opptatt av å være i media enn å spille for laget. Han er opptatt med å skifte klær eller bytte hårfrisyre, sa den gamle fotballstjernen i 2011.

Nå elsker brasilianerne sin nummer 10

Noe har skjedd. For nå kan ikke brasilianerne få nok av Neymar.

– Nå ser vi på ham som en leder på banen, ikke som en pengemaskin eller en med kyniske, kommersielle interesser, sier filmskaper Rodrigues til NRK.no.

– Han ser sympatisk ut, og han oppfører seg sympatisk. Selv om han forandrer hårsveis hele tiden, kjører dyre biler og har diamanter i ørene, har han fortsatt rollen som den unge, hyggelige fotballspilleren, sier han.

Neymar da Silva Santos Júnior er et naturtalent på banen.

VIDEO: Neymars sportslige suksess er hovedgrunnen til hans popularitet. Her er noen av driblingene som fikk brasilianerne til å juble mot Kamerun.

Å unngå at brasilianerne har gått lei av Neymar - det er en imponerende PR-jobb.

Barcelona-vingen er nemlig overalt hvor man går i Brasil. På gigantiske plakater langs motorveien i Sao Paulo og på fryseboksen med iskrem. På forsiden av Vogue med supermodellen Gisele og på pakken med batterier i butikken.

Det amerikanske sportsmagasinet Sportspro har kåret ham det mest verdifulle merkenavnet i idrettsverdenen – to år på rad.

Hva skjedde?

Ansatte PR-team

– For meg er Neymar Jr. en miks av alt. Han er sønn, han er business. Alt. Han er alt. Og ikke bare i mitt liv, men i livene til mange folk.

Sitatet er fra Neymar senior, fotballstjernens far og manager. Pappa Neymar er tidligere fotballspiller, og vet hvordan berømmelse og press kan forandre unge stjerner. Han merket at omdømmet til sønnen var på vei i feil retning - og bestemte seg for at de måtte ta grep.

Det endte med at Neymars klubb, brasilianske Santos, ansatte en rekke av de beste PR-folkene i Brasil for å forme Neymars image.

Neymar-plakat

Akkurat som Justin Bieber har sine Beliebers, har Neymar sine Neymarzetes.

Foto: Leo Correa / Ap

Nye Neymar

I dag er apparatet rundt Neymar blant de mest seriøse i verden, ifølge flere brasilianske medier. De aller fleste sponsorkontraktene han signerer varer over flere år, og firmaene er store og velrennomerte, som Panasonic og Volkswagen.

Neymar driver medietrening i hverdagen, og Barcelona har opprettet portugisisk Twitter-konto for å utforske mulighetene rundt å bruke ham i sosiale medier, ifølge avisa Folha de S. Paulo.

Flere medier omtaler hvordan Neymars personlighet på sosiale medier er et resultat av en nøye gjennomtenkt strategi.

Den brasilianske gigantavisa Globo kaller det «Neymarketing», et detaljert og målrettet arbeid for å gjøre en spinkel 20-åring til et globalt ikon.

– Han er i ferd med å bli den nye Beckham, skrev avisa ifølge AFP.

Det var i forbindelse med denne «makeover»-fasen at Rodrigues ble hyret til å lage dokumentarserie om den da 20 år gamle Neymar. Filmskaperen kom tett innpå både Neymar, familien hans og apparatet rundt.

– Vi kunne se at han var så fokusert og dedikert som fotballspiller. Og det er kanskje grunnen til at han oppnådd det han har - både sportslig og kommersielt, sier Rodriguez til NRK.no.

Neymar

Neymar er blitt et av Brasils heteste intervjuobjekt - og ifølge flere moteeksperter en kommende modell for store klesmerker.

Foto: YONHAP / Reuters

Det siste steget

Oppmerksomheten rundt bananstuntet var akkurat det merkevaren Neymar trengte inn mot VM.

Men ikke tro det var tilfeldig.

Bare én dag etter Alves plukket opp bananen, dukket det opp dyre t-skjorter til salgs med påskriften «#somostodosmacacos» - vi er alle apekatter. Selgeren, TV-verten Luciano Huck, er en god venn av familien Neymar.

Hadde ikke t-skjortene dukket opp vel raskt?

Neymar

Brasilianerne elsker sin Neymar. Her feirer han med publikum i Brasilia etter en av scoringene sine mot Kamerunn.

Foto: DAVID GRAY / Reuters

Sakte, men sikkert rullet den spanske avisen AS opp at hele bananstuntet var nøye planlagt etter at både Neymar og Dani Alves ble trakassert under en kamp for Barcelona i slutten av mars.

Neymars PR-folk ble satt i arbeid: De ble bedt om å finne på en kampanje som kunne kaste lys over rasismen i spansk fotball.

Guga Ketzer i reklameselskapet Loducca innrømmer at de var med på å utforme planen.

– En gest trenger ingen oversettelse, og nå ser vi at det Alves gjorde er blitt en viral verdenshit. I utgangspunktet var det Neymar som skulle spise bananen, men det ble Alves. Uansett, effekten var den samme, uttalte Ketzer til AS.

Opportunistisk?

PR-folkene som stod bak nektet for at noen tjente penger på kampanjen.

– Det er ikke en kampanje for å selge noen ting som helst. Det hele startet da Neymar og faren hans ønsket å sende et budskap mot rasisme, fortalte Guga Ketzer i et intervju med det brasilianske magasinet Veja.

Ingen vet hvor kynisk stuntet egentlig var. Ville Neymar rett og slett bare støtte kampen mot rasisme? Ville teamet rundt ham bruke kampen mot rasisme for å bygge opp imaget hans? Eller, i ytterste konsekvens, var det hele for å tjene penger på t-skjorter?

Antagelig en blanding, i hvert fall av de to første.

Det som uansett var helt sikkert, var at det globale ikonet Neymar da Silva Santos Júnior nok en gang hadde spilt medienes spill – og vunnet.

Fotball

  • Får ha gummigranulat på Grefsen stadion

    Kjelsås Idrettslag får unntak fra det lokale forbudet mot gummigranulat i nytt kunstgress når Grefsen stadion skal rehabiliteres.

    Arbeiderpartiet og Høyre sikret flertall for Fremskrittspartiets forslag om å gi dispensasjon i bystyret onsdag kveld.

    Partiene mener at alternativene gir dårligere baneforhold vinterstid og viser til at Skeid og Lyn har fått samme unntak tidligere.

    Frps Magnus Birkelund sier at toppfotballen må likebehandles.

    – Når Kjelsås Idrettslag er en del av topp-fotballen må de kunne forholde seg til de samme reglene som andre klubber på tilsvarende nivå, sier politikeren.

    Kunsgressbane med gummigranulat
    Foto: Lars Thomas Nordby / NRK
  • Alle eliteserielagene videre i cupen

    Flere eliteserielag var i trøbbel underveis i cupens andre runde, men samtlige av lagene som var i aksjon onsdag tok seg videre til tredje runde.

    Lillestrøm slapp virkelig med strekken mot Strømmen. Etter at Lillestrøm ledet 5-1 med en halvtime igjen, kom Strømmen voldsomt tilbake og kampen endte 5-4 til Lillestrøm.

    Brann fikk en marerittåpning og lå under 0-1 mot Askøy, og til pause sto det 2-2. I den andre omgangen sikret imidlertid Brann en sikker 5-2-seier.

    Viking lå under 2-3 for 4.-divisjonsklubben Torvastad, men en sen snuoperasjon sørget for 4-3-seier for siddisinene.

    Rosenborg vant 3-1 borte mot Ull/Kisa, Bodø/Glimt vant 2-0 over Junkeren, mens Molde dro i land en sliteseier med 2-1 over Strindheim.

    I tillegg har Tromsø, Kristiansund, KFUM, HamKam, Odd og Strømsgodset tatt seg videre.

    Haugesund og Sandefjord røk begge ut i første runde. Fredrikstad og Sarpsborg 08 spiller først torsdag, mot henholdsvis Eik Tønsberg og Hønefoss.

    I cupens andre runde møtte Strømmen eliteserielaget Lillestrøm. Da disket Eirik Åsvestad opp med scoring fra egen banehalvdel.
  • United-manageren fyrte løs mot pressen: – En skam

    Manchester United-sjef Erik ten Hag langet ut mot journalistene da han stilte til pressekonferanse tirsdag.

    Nederlenderen ble spurt om han forstår kritikken som har kommet i etterkant av FA-cupsemifinalen mot Coventry der de rødkledde til slutt tok seg videre etter en dramatisk kamp.

    – Kommentarene er en skam, sa Ten Hag.

    – Fotball handler om resultater, og vi kom til finalen. Og vi fortjente det, ikke bare etter den kampen, men alle de andre kampene, sa Ten Hag.

    Manchester United ledet 3-0, men mistet hele overtaket i løpet av de siste 20 minuttene av ordinær tid. Coventry utlignet til 3-3, og senere traff de tverrliggeren og fikk et mål annullert etter en VAR-sjekk. På straffer vant United 4-2.

    Tidligere spiller Roy Keane var blant dem som var harde med klubben etter avansementet mot laget fra nivå to. Han kalte prestasjonen for «pinlig».

    – Det var en som spurte om det var pinlig. Nei, reaksjonen fra dere er pinlig, sa Ten Hag. (NTB)

    776131836
    Foto: GLYN KIRK / AFP
  • Eskås ikke blant hoveddommerne i fotball-EM

    Fotballdommer Espen Eskås og hans team er ikke blant de 18 utvalgte som skal fordele de 51 kampene i sommerens fotball-EM mellom seg.

    Eskås og hans kollega Jan Erik Engan er likevel tatt ut til å være fjerdedommer og assistentdommer-reserve, kommer det fram av listen til Det europeiske fotballforbundet (Uefa).

    Eskås er Norges høyest rangerte dommer. Han har det siste året fått flere oppdrag i mesterligaen og europaligaen, og i fjor sommer dømte han finalen i U21-EM. I sommer skal han dømme i OL.

    Disse dommerne er tatt ut til EM i Tyskland:

    Artur Soares Dias (Portugal), Jesús Gil Manzano (Spania), Marco Guida (Italia), Istvan Kovacs (Romania), Ivan Kruzliak (Slovakia), François Letexier (Frankrike), Danny Makkelie (Nederland), Szymon Marciniak (Polen), Halil Umut Meler (Tyrkia), Glenn Nyberg (Sverige), Michael Oliver (England), Daniele Orsato (Italia), Sandro Schärer (Sveits), Daniel Siebert (Tyskland), Anthony Taylor (England), Clément Turpin (Frankrike), Slavko Vinčić (Slovenia), Felix Zwayer (Tyskland).

    Også Facundo Tello fra Argentina skal dømme i EM. Det er en del av et samarbeid mellom Uefa og det søramerikanske fotballforbundet (Conmebol). (NTB)

    Espen Eskås dømmer Lyn mot Vålerenga på Ullevaal
    Foto: Terje Pedersen / NTB
  • Bellingham senket Barcelona i El Clásico på overtid

    Barcelona tok ledelsen to ganger i El Clásico, men det gikk mot 2-2 og status quo i gullkampen i La Liga inntil Jude Bellingham ga Real Madrid seieren.

    Det skjedde på overtid og på pasning fra Lucas Vázquez, som var involvert i alle de tre hjemmemålene på en dag da seriegullet i praksis ble sikret.

    Lucas Vázquez og Vinicius Junior samarbeidet om to utligningsmål tidligere i kampen, og Real Madrid økte med seieren sitt forsprang til serietoer Barcelona til hele elleve poeng når seks serierunder gjenstår. (NTB)

    Champions League - Quarter Final - Second Leg - Manchester City v Real Madrid
    Foto: Molly Darlington / Reuters
I cupens andre runde møtte Strømmen eliteserielaget Lillestrøm. Da disket Eirik Åsvestad opp med scoring fra egen banehalvdel.
Salah
Molde-keeper Jacob Karlstrøm er skuffa over at han rota det til i eigen boks då MFK tapte mot Odd i kveldens eliteseriekamp.
Erling Haaland