Samlet trakk kampene i Kristiansand, Ålesund, Fredrikstad og Stavanger 23.886 tilskuere. Det er nesten 2000 færre enn det blir på Ullevaals tribuner under finalen 6. november.
Det samme var tilfelle i 4. runde i slutten av juni. Da nærmest
.Kan det bety at interessen for cupen er dalende? Eller har det andre årsaker? Alle tre hjemmelagene som gikk videre, lover imidlertid betydelig mer publikum hvis de får hjemmekamp i semifinalene.
Dette er kvartfinaletallene og snittet i serien hittil:
- Det har mest andre årsaker enn dalende cup-interesse, tror daglig leder Henrik Hoff i Aalesund.
seint lørdag kveld samlet 6828 tilskuere. Snittet for AaFKs hjemmekamper i serien er 9886.- En årsak jeg tror er vesentlig, er sesongkortene. Mange firmaer kjøper sesongkort og lar ansatte kjøpe eller få billetter. Det er ikke sikkert de kjøper cupkampene, dermed må flere betale selv, sier Hoff til NRK.
- Bedre enn i 2009
Han tror ikke cupinteressen nødvendigvis er dalende, og bruker klubbens egne tall som basis for det.
- Sist vi spilte kvartfinale hjemme var mot Stabæk i 2009. Da hadde vi 4600, altså betydelig færre enn i år, sier Hoff, og trekker også fram tallene fra cupens to første runder da alle lag i øverste divisjon har bortekamp.
- Da hadde vi litt færre tilskuere i år enn i fjor, men til dels betydelig mer enn de foregående årene, sier Hoff.
- Er du skuffet over publikumstallet i kvartfinalen?
- Jeg hadde nok håpet på nærmere 8000 mot et så attraktivt lag som Rosenborg, men jeg er ikke skuffet, sier Hoff, som tror på fullt hus hvis AaFK trekker hjemmekamp i semifinalen.
Kolliderte med Premier League
Olav Lindebø i markedsavdelingen i Start tror også på en sammensatt årsak til at bare 2700 så
.- Noe av årsaken er nok at Alta kanskje ikke er den mest attraktive motstanderen, men det kan like mye skyldes det tidlige kamp-tidspunktet, sier han.
Kampen hadde avspark lørdag klokka 16.
- Jeg tror nok at mange valgte å følge sesongstarten i Premier League på dette tidspunktet, framfor å møte opp på stadion. Vi vet jo at Liverpool har mange supportere, og de spilte på dette tidspunktet. Mange valgte nok å følge dem i stedet for oss, sier Lindebø.
Hvis Start trekker hjemmekamp i semifinalen, blir det noe helt annet, tror han. Semifinalene spilles en onsdag og en torsdag - 21. og 22. september.
- Da kommer vi nok til å fylle opp de 12.000 setene vi har, sier han.
- Sesongkortene utgjør forskjellen
Bjarne Berntsen, direktør i Viking, tror sesongkortene utgjorde mer enn forskjellen på serietallene og
.- For oss var forskjellen at vi her begynte på null i stedet for 6000, som er antallet sesongkort vi har solgt. Vi er godt fornøyd med 9000 mot Brann, selv om vi hadde håpet å passere 10.000, sier Berntsen.
Han sier at når de har 10.000 på en vanlig seriekamp, har de "bare" solgt 4000 i tillegg til sesongkortene. Nå solgte altså over dobbelt så mange som dette.
- Og en viktig årsak til det var at vi spilte mot Brann. Mot de fleste andre motstandere hadde vi solgt langt færre billette, sier Berntsen.
- Så cupen har ikke blitt mindre interessant?
- Det kan godt hende. Publikumstallene fra de siste sesongene har nok gått litt ned, sier Viking-direktøren.
Chelsea, ManU og surt vær
Svein Johansen, leder i FFK, forklarer nedgangen også med sesongkortene, selv om han ikke er fornøyd med 5200 som så
.- Jeg tror årsaken er sammensatt, men en vesentlig grunn er jo at sesongkortene ikke gjelder for cupkamper. Det betyr at en hel del som har seriekampene dekket av årskortet, nå må betale. Det vil jo gi utslag, sier Johansen. FFK har solgt rundt 5500 årskort.
- I tillegg kolliderte kampen søndag med sesongåpningen for både Chelsea og Manchester United, og det var regn og surt vær, legger han til.
- Er dere skuffet over bare 5265 tilskuere?
- Ja, jeg er litt skuffet. Vi hadde en attraktiv motstader i Molde, og jeg hadde nok ventet over 6000, kanskje opp mot 6500. Men om vi skulle få hjemmekamp i semifinalen, skal vi nok passere 10.000, sier Johansen.