– Jeg tror det er lett å gi klubbene en bråte med millioner, og så tro at alt er løst og at man bygger merkevare, sier redaktør i «Dine Penger», Tom Staavi.
Hos nyopprykkede Sandnes-Ulf kunne de nylig juble over en hovedsponsoravtale med en verdi på sju millioner kroner.
– Vi bruker betydelige beløp på Sandnes-Ulf, og det er vi stolte av, sa Njål Østerhus, daglig leder for Øster Hus til NRK.
Deler ikke entusiasmen
NRK har sett nærmere på sponsormidlene som går til elitefotballen, og har fått tilgang til sponsoravtaler.
Til sammen bruker hovedsponsorer av norske eliteserklubber rundt 100 millioner kroner årlig på fotballsponsing
Tom Staavi deler ikke sponsorenes entusiasme for sponsor. Han er svært kritisk til nytteverdien.
Staavi mener at sponsing kan sammenlignes med å kaste penger ut av vinduet. Penger som man aldri får tilbake.
Vil være bidragsytere
Tom Staavi sier at sponsorene ofte har et berettiget håp om at avtalene kan være verdt noe for dem.
– Dessuten håper de å skape en assosiasjon i nærmiljøet og lokalsamfunnet om at de er bidragsytere.
– Men som slag på kassaapparatet? Nei, sier han.
– Bruker betydelige beløp
Til Finansavisen sier tidligere sponsorsjef i DnB, Jacob Lund, at Norge er blant verdens dyreste sponsormarkeder.
En annen aktør som bruker penger på norsk fotball er Nordea, som er Vålerengas hovedsponsor.
Banken sponser klubben med ni millioner kroner.
– For oss har det vært veldig grei business. Det har gitt oss en bra profil, og en bra inntjening, mener markedsdirektør i Nordea, Arne Lambech.
- Les også:
- Les også: