Fram til 31. desember 2014 har fotballorganisasjonen FIFA enerett på ordet «pagode». Det blir det bråk av i Brasil.
I forbindelse med fotball-VM i Brasil 2014 har FIFA søkt om eierskap til en rekke begrep og figurer, blant annet uttrykkene «fotball-VM 2014», «Rio 2014» og «Brazil 2014», samt bildene av mesterskapets maskoter.
Ingenting er særlig uvanlig ved det. Men det brasilianere reagerer på, er at FIFA har varemerkeregistrert ordet «pagode».
I tillegg til å være navnet på skriftypen som FIFA bruker under mesterskapet, er det også navnet på en kjent musikkstil som har sine røtter i den erkebrasilianske sambaen.
Protester fra politikere
– Åh, så nå tilhører «pagode» FIFA, spør den brasilianske politikeren Marcelo Freixo på Twitter, om den tradisjonelle brasilianske musikktypen som blant annet er å høre under de årlige karnevalene.
Det tok ikke lang tid før Twitter kokte over av sinte og indignerte meldinger til FIFA, mens det på Facebook ble tatt til orde for å arrangere samba-demonstrasjoner mot fotballorganisasjonen under VM. Også i avisspaltene ble saken et tema.
– Hvis du roper «I dag blir det pagode», må du betale penger til FIFA. Snart blir det vel slik at man må betale FIFA hvis man sier «god dag». Snart må vi begynne å snakke gresk, skriver spaltisten José Simão i avisen Folha de São Paulo.
Få hadde sansen for at ordet var i FIFAs hender, heller ikke kongressmannen José Luiz Penna, som representerer Det Grønne Partiet i São Paulo.
– Registreringen av ordet virker invaderende og ubegrunnet, og gjør meg bekymret over all makten FIFA har. Jeg vil gjerne vite hva denne registreringen betyr. De sier det handler om en skrifttype, men det tviler jeg på, uttalte politikeren ifølge avisen Estadão.
Se et eksempel på pagode her:
FIFA ut med forklaring
FIFAs intensjon var imidlertid å beskytte navnet på den offisielle fonten som er brukt under mesterskapet. Etter all kontroversen i sosiale og tradisjonelle medier, så de seg også nødt til å gå ut med en pressemelding for å forklare at varemerkeregistreringen først og fremst gjelder navnet på skriftstilen.
I pressemeldingen slår FIFA fast at de ikke har noen intensjon om å hindre andre i å bruke ordet «pagode». Med mindre det blir brukt for å markedsføre noe i sammenheng med fotball-VM, legger organisasjonen til.
Teoretisk sett gjør lovgivningen på feltet at FIFA nå ikke bare eier navnet på skriftypen, men all bruk av ordet «pagode».
– FIFA ba om varemerkebeskyttelse for pagode for å beskytte bruken av en bestemt font, akkurat som New Times Roman eller Ariel, forklarer Silvia Rodrigues de Freitas, varemerkesjef hos INPI, noe som tilsvarer det norske patentstyret, til avisen Terra.
Det er hos INPI FIFA har fått rettighetene til de 100 ordene som omhandler VM.
Krevde annonse-stans i Sør-Afrika
FIFA var involvert i en lignende kontrovers under fotball-VM i Sør-Afrika i 2010. Men her valgte organisasjonen å beskytte ordene og merkevarene de hadde registrert i forkant av mesterskapet.
Det var flyselskapet Kulula som fikk refs da de brukte bilder av fotballer, det sørafrikanske flagget, samt det mye omtalte VM-instrumentet vuvuzela i en reklame for billige flyreiser.
Advokatene til FIFA ga beskjed om at det var fotballorganisasjonen som hadde enerett til å bruke symbolene, og ba flyselskapet om å trekke tilbake markedsføringskampanjen. Noe selskapet Kulula også gjorde.