Nok er nok, nå må ord må bli til handling, mener Fuller.
– La oss ikke være idioter lenger. Nå sier sponsorene noe, bare for å si noe. Det er på tide at de setter hardt mot hardt ved å si at «enten går Blatter, eller så går vi», sier han svært engasjert til NRK på telefon fra Zürich.
Australske Jaimie Fuller har kontor i den sveitsiske hovedstaden - samme by som flere FIFA-topper onsdag ble arrestert, mistenkt for korrupsjon. Fredag skal den mektige organisasjonen holde presidentvalg.
Samtidig har Fuller og hans selskap «Skinner» satt i gang en kampanje for å hindre at dagens president Sepp Blatter fortsetter. Men det går ikke uten sponsorenes hjelp, mener han.
– Det er rett og slett fordi de er de eneste med makt. Penger er det eneste FIFA lytter til. Mange, blant annet politikere og demonstranter, har i årevis forsøkt å endre FIFA uten hell fordi de ikke har hatt noen innflytelse, sier Fuller.
Jaimie Fuller smuglet med seg et kamera og filmet boforholdene til arbeiderne i Qatar i mars 2015.
Foto: www.skins.net / SkjermdumpTomme trusler
Torsdag morgen kom VM-sponsor Visa med en uttalelse der de krever at FIFA rydder opp.
– Med mindre FIFA gjenskaper en organisasjonskultur med tydelige
etiske prosedyrer, vil vi revurdere vår sponsing. Det har de fått beskjed om,
heter det i pressemeldingen.
Både Coca-Cola, Budweiser og McDonalds sier også at de er bekymret for det som nå skjer.
Men slike uttalelser er ikke nok, mener Fuller.
- Les uttalelsen fra VISA her (ekstern lenke)
– Trusselen fra Visa er den første i sitt slag mot FIFA. Det er bra den kommer, men det holder ikke å snakke om at FIFA skal endre seg selv. Det skjer ikke, sponsorene må selv være katalysatoren for å få det til å skje.
Smuglet inn kamera
På sin hjemmeside har Skins lagt ut en artikkel der de blant annet viser en video av de kummerlige boforholdene til arbeiderne som bygger stadioner til fotball-VM i Qatar i 2022.
Opptakene er gjort av Fuller som smuglet med seg et kamera inn i området.
- Se videoen her (ekstern lenke)
Nederst på siden oppfordrer de leserne til å legge press på FIFAs samarbeidspartnere ved å sende dem en melding på Twitter.
Spesialrådgiver i Transparency International Norge, Tor Dølvik, støtter Fuller.
– Et pressmiddel er naturligvis de store sponsorene som antakelig ikke vil
assosieres med en organisasjon hvor det foregår korrupsjon, sa Dølvik til
NTB onsdag.