Øst-Europas første sluttspillverter (i hvert fall siden Jugoslavia i 1976 arrangerte et EM-sluttspill med bare fire lag) har brukt flere år på å utbedre veier, bygge flotte og moderne stadionanlegg og renovere nedslitte togstasjoner.
Det gjorde de i håp om at EM-sluttspillet skulle føre til storinnrykk av fotballfans som ville la seg imponere og åpne lommebøkene på vidt gap.
Taxisjåfører har pugget engelske gloser, mens hoteller skrudde opp prisene i trygg forventning om at rommene ville fylles uansett hva de kostet.
- Les også:
Ble i byen kun på kampdagen
Mange trodde at fotballtilhengere ville bli i byene mellom kampene og bruke penger på restauranter, shopping og museer.
I stedet ble de fleste i byene bare på kampdagen, sier analytikere som har studert EM for turistindustrien.
Hoteller i polske byer som Poznan og Wroclaw var fulle på kampdagene, men de hadde like mange ledige rom som vanlig på alle andre dager under EM.
Lite uttelling fra svenskene
Det kniper med penger for folk også i mange vesteuropeiske land, og derfor har mange valgt å benytte billigere overnattingssteder utenfor byene.
Polske tilskuere fra andre byer eller fra landsbygden har ofte overnattet i bilene sine når de skulle på EM-kamp.
I Kiev, der det var opptil 10.000 svensker under gruppespillet, ble den økonomiske uttellingen også begrenset. Ifølge turistindustrien overnattet de fleste svenskene på campingplasser og kjøpte mat i dagligvarebutikker.
Kom færre enn ventet
Det kom langt færre franske og engelske tilhengere til Ukraina enn ventet, og de som kom leide gjerne private leiligheter på det svarte markedet.
Taxisjåfører både i Polen og Ukraina undrer nå på sitt nylærte engelsk hvor alle kundene ble av.
En forretningsmann i Kiev brukte betydelige summer på å klargjøre en campingplass med vesteuropeisk standard i utkanten av byen.
Den hadde plass til 500, men midt i mesterskapet var det bare 19 som overnattet der, ifølge TV-stasjonen TSN.
- Les også:
- Les også: