Bare en uke før den gjeldede avtalen går ut, står NFF fortsatt uten ny hovedsamarbeidspartner.
Økonomiprofessor Harry Arne Solberg mener tiden jobber for fotballforbundet.
- De har jo ganske gode kort på hånden med den positive starten på EM-kvaliken. Jeg vil tro at de har forventninger om å kunne høste mer av den kommende avtalen enn den forrige. Da er det naturlig at de sitter litt på gjerdet for å få budene litt opp, sier han.
Bekreftet kontakt
I oktober i år brøt Fotballforbundet avtalen med daværende generalsponsor de siste 20 årene, DnB Nor.
Les:
Sponsoratet til NFF er et av de virkelig store i norsk sponsorsammenheng. Den siste flerårige avtalen skal ha hatt en totalverdi på rundt 100 millioner kroner.
Nå kan en konkurrerende bank være på vei inn. For en uke siden ble Nordea generalsponsor for Vålerenga fotball, og markedsdirektør i banken, Arne Lambeck, bekreftet da at de er med i forhandlingene.
- Jeg kan bekrefte at vi har vært i kontakt med NFF, og det er klart at fotballandslaget er et viktig fyrtårn i norsk idrett. Men vi kommer ikke til å offentliggjøre noen avtaler før vi har skrevet avtalene, sa han.
Vil strekke seg langt
NRK vet at DnB Nor heller ikke har gitt opp, og at forhandlingene pågår.
Landslagets suksess og en mulig EM-plass gjør at den nye sponsoren uansett må strekke seg langt, hevder Solberg.
- Logisk sett skulle en tro at de må strekke seg en del lengre nå. Drillo-effekten har slått ut, og det er naturlig at de prøver å utnytte det for hva det er verdt.
Fotballforbundet vil ikke kommentere de pågående forhandlingene, men sier i en sms at de er sikre på å få inntektene som er budsjettert med i 2011.