– De stilte opp frivillig, sier copywriter Micke Stange i reklamebyrået Passion Lab til SportExpressen.se.
Mange reagerte på at en stor gruppe tilskuere med hvite t-trøyer sto i samlet tropp på en av tribunene og heiet og spilte på instrumenter.
Heiet på begge lag
Ikke minst fordi de heiet på både Sverige og Danmark.
– Hyundai-sponset nøytral heiagjeng med gospelsangere og sambaorkester. Fotballmordere, tvitret en person.
– Stuntet ødelegger stemningen for oss i tv-sofaen. Det virker som stemningen er en bløff. Hvorfor fake? Hvem synes det er en god ide? I så fall kan de legge ut forhåndsinnspilt lyd i høyttalere, skrev en annen.
– Ingen betaling
Passion Lab sto bak tiltaket på oppdrag fra bilprodusenten.
– Hyundai er offisiell EM-sponsor, og vi gjorde dette for dem. Det handler om å løfte fotballen og skape en fetere stemning. Vi ville skape den beste stemningen noen gang, sier Micke Stange.
Han hevder at folkene i heiagjengen ikke fikk noen form for betaling og at de hadde øvet på sine heiarop i halvannen uke.
– Mange er interessert i fotball
I alt dreide det seg om 340 personer, blant dem flere kor og et sambaorkester. Han sier at de hadde beskjed om å heie på begge lag, men litt ekstra på Sverige.
– Vi synes ikke det er kjøpte fans, fordi de stilte opp frivillig. Ingen fikk betalt, og alle syntes det var kjempegøy. Flere av dem er også fotballinteresserte, sa Stange til SportExpressen.