– Det er fryktelig for fotballen. De graver sin egen grav. Folk mister interessen for produktet eliteserien, sier Jacob Lund, mangeårig sponsorsjef i DNB og eier av konsulentbyrået SponsorConsult, til NRK.no.
Sponsorekspert Jacob Lund er meget kritisk til hvordan TV-rettighetene til norsk eliteserie forvaltes. Her fra 2002.
Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpixTre serierunder er ferdigspilt, og tallene for TV-kampene har begynt å komme inn. NRK.no har tatt en nærmere kikk på tallene, og tendensen er klar.
Rundens TV 2-sendte hovedkamp har falt drastisk i seeroppslutning. Snittet for de tre hovedkampene på TV 2 er 44 prosent lavere enn på samme tid i fjor.
Mye av grunnen skyldes at C More, som har overtatt senderettighetene fra TV2, velger å sende den mest publikumsvennlige kampen, altså toppoppgjørene mellom de største lagene, på betalingskanalen «C More Fotball» lørdag kveld.
Siden C More har førstvalget, havner rundens andrevalg som TV 2s hovedkamp søndag kveld.
– Kan oppleve sponsortørke
For sponsormarkedet, som dytter penger inn i eliteserieklubbene for å profilere merkevaren sin og bli synliggjort på TV, er trenden svært uheldig, mener sponsorekspert Jacob Lund.
– Hva kan bli konsekvensene?
– Vi kan oppleve sponsortørke. Sponsorene får ikke noe igjen for pengene de har dyttet inn i fotballen. Vi har hatt konkurser i fotballklubber før, sier Lund advarende.
– Hvor galt kan det gå?
Tidligere landslagsspiller Vidar Riseth er i dag sponsorssjef i Rema 1000.
Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix– Vi kan se flere konkurser i norsk fotball, det er helt åpenbart.
RBK-sponsor: – Det er dramatiske tall
NRK.no har vært i kontakt med flere av eliteseriens hovedsponsorer.
Rema 1000 er hovedsponsor for Rosenborg, og matvarekjedens sponsoravdeling er bekymret for de lave seertallene.
– Det er dramatiske tall. Det er ikke bra i det hele tatt. Vi følger nøye med på utviklingen, sier Vidar Riseth, sponsorsjef for Rema 1000 som er hovedsponsor for RBK, til NRK.no.
– Vi er en nasjonal sponsor, så når vi går inn med penger i fotballen, ser vi på helhetsbilde. Når tallene blir såpass små, må vi selvsagt se nærmere på det. Vi ønsker å være synlige, sier Riseth, og fortsetter:
– Dersom tendensen fortsetter, vil jeg tro man får se at klubbene ikke får inn like mye penger fra sponsorer, sier han.
– Hvor mye har TV-tall å si for en bedrift som Rema 1000?
– Vi støtter Rosenborg fordi vi ønsker å assosieres med deres prestasjoner. Desto mer synlige vi er sammen med dem, desto mer fornøyd er vi. Når tallene går så kraftig ned som vi har sett i sesongstarten, så er det klart at vi vil se på det. Det er helt naturlig, sier Riseth.
Med dagens system går altså storkamper som Brann - Rosenborg og Brann - Molde på betal-TV-kanaler, mens mindre publikumsvennlige kamper blir sendt på gratiskanalene TV 2 og TV 2 Zebra.
VIF-sponsor: – Kan bli store konsekvenser
I tillegg er kamptidspunktet for søndagskampen på TV 2 flyttet fra kl 20.00 til kl 19.00. Denne helgen valgte kanalen å sende Sogndal - Rosenborg søndag kveld.
– Vi er selvsagt ikke fornøyd med 20.000 seere på en av toppkampene i eliteserien, sier Camilla Forberg, merkevare- og sponsorsjef i DNB.
DNB er en av Vålerengas største sponsorer. Nå frykter banken at konsekvensene kan bli en re-prising av sponsorpengene som blir gitt til klubbene.
– Vårt mål er å være med å skape mest mulig engasjement rundt våre sponsorobjekter, og dersom engasjementet rundt norsk fotball går ned, vil vi kanskje få se en re-prising av norske sponsorater. Det kan bli store konsekvenser, sier Forberg i DNB.
Niels Røine i Norsk Toppfotball mener kritikken bunner ned i feil sammenligninger, og at seertallene på betalingskanalene er meget positive.
Foto: Bjerkmann, Steinar Johan / NTB scanpix– Vi synes det er trist at norsk toppfotball ikke går på de store kanalene. Vi kommer til å følge utviklingen nøye, avslutter Forberg.
Toppfotballsjefen avviser kritikken
Niels Røine, administrerende direktør i Norsk Toppfotball, har en helt annen innfallsvinkel på de synkende seertallene. Han mener det er feil å sammenligne årets seertall med fjorårets, ettersom kamptidspunktet er endret.
– Det blir å sammenligne epler og pærer, mener Røine.
– Betal-TV-tallene er bedre enn noen gang. Tallet på folk som abonnerer på C More går stadig opp. TV 2s hovedkamp er flyttet til kl 19.00 som betyr at man konkurrerer mot Dagsrevyen. Da er det ikke overraskende at tallene går noe ned, sier Røine.
– Hvorfor har dere lagt ukas antatt beste kamp på betalingskanal?
– Det er et bevisst valg. Vi ønsket å ha flere kamper på betal-TV, det er bare snakk om én kamp mer på betalngs-TV enn før. Vi er fortsatt det landet i Europa med flest kamper på gratiskanaler, påpeker Røine.
PS: Vi gjør oppmerksom på at Jacob Lund har et avgrenset konsulentoppdrag for NRK, men han er ikke involvert i spørsmål knyttet til fotballrettigheter.