I går startet kampen om rettighetene for 2009-2013, da Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF) presenterte totalt 23 pakker som skal selges fordelt på TV, bredbånd, internett, mobil og radio.
Les:
Ikke like tøft nå
I 2005 betalte TV2 og Telenor en milliard kroner for medierettighetene til norsk toppfotball.
Solberg tror imidlertid ikke på noen kraftig prisutvikling denne gangen.
- Jeg tror at en prisutvikling vil komme til å være moderat. Vi må huske at prisøkningen forrige gang var ekstrem høy, nesten 400 prosent. Når jeg tror at det blir en mer stabil utvikling nå, så er det fordi at konkurransen ikke ser ut til å bli like tøff som sist gang, forklarer han.
Nye konstellasjoner
En viktig årsak til Solbergs skepsis er at de ulike distributørene har søkt sammen i nye konstellasjoner, istedet for å konkurrere med hverandre.
- Forrige gang sloss Telenor mot Canal Plus. Et drøyt år etter, gikk de sammen om å kjøpe de engelske rettighetene, og for tiden samarbeider MTG og NRK. Det har også vært ting som tyder på at samarbeidet mellom TV2 og Telenor ikke bare har vært fryd og gammen den siste tiden, sier han.
- NFF sier at norsk fotball har økt i pris siden sist?
- Selvfølgelig vil de si det, men de er jo en part i saken. Alle selgere vil finne frem argumenter for at prisen bør gå opp, mener Solberg.
TV2 svak favoritt
Solberg er usikker på om aktørene fra 2005 vil melde seg på budkrigen denne gangen. De tre som konkurrerte var koalisjonen TV2/Telenor, som til slutt ble vinneren. De andre var koalisjonen Modern Times Group (MTG)/NRK, samt SBS Broadcasting.
- Det blir jo spennende å se om vi får de samme tre aktørene på banen igjen. MTG er interessert. Det samme gjelder SBS, som eier Canal Plus og TVNorge, men det er en grense for hvor mye de er villige til å betale, mener han.
- Hvilke muligheter har NRK i denne konkurransen?
- Alene er de sjanseløse. Det kan vel hende at de sammen med MTG kan by på landskamper, men mitt stalltips er at NRK ikke når opp denne gangen. TV2 er en svak favoritt til å få rettighetene videre, men byr MTG to milliarder, så vil også TV2 si nei, påpeker Solberg.
Flere plattformer
Fotballforbundet legger vekt på at norsk fotball skal kunne vises på flere plattformer, som internett og mobil, i det nye pakketilbudet.
- Det blir viktigere for klubbene å være en del av det medielandskapet som vi ser. Våre tilhengere er en del av det og de er med på flere medieplattformer, sier administrende direktør i Norsk Toppfotball, Nils Røine.
Bare én kamp
Solberg tror likevel at svekket eksklusivitet for TV-kanalene vil kunne redusere interessen - og prisen.
- Man kan bare se én kamp på ett medium - på TV eller for eksempel på internett. Hvis TV mister sin grad av ekslusivitet, slik at du kan se de samme kampene på internett, da vil ikke en TV-kanal være villig til å by så mye for rettighetene. Om tilbudet splittes opp i flere pakker, og man stiller krav om at en kanal ikke skal ha flere enn et visst antall pakker, så blir det med en gang mindre interessant for betal-TV som er avhengig av ekslusivitet, sier Solberg.
Les: