Mikko Hirvonen hadde bestetid, med landsmann og teamkollega Marcus Grönholm halvannet sekund bak. Petter Solberg hadde fjerde beste tid.
Shakedown-tidene teller ikke i sammendraget for rallyet.
Mikko Hirvonen tok tredjeplass i Rally Cypros (Foto: Scanpix/AFP PHOTO/ALEX MITA)
Det er betegnelsen på den siste testen før konkurransen starter for alvor, og kjøres på en kort vei som skal gi et riktigst mulig bilde av forholdene førerne vil møte ute på fartsprøvene.
Erfaringen viser imidlertid at tidene på shakedown gir en god pekepinn på hva som vil skje i løpet, og slik sett ser det ut til at Ford skal få en god helg i fjellene over Kemer.
Marcus Grönholm har fortsatt teoretiske muligheter til å hente inn Sebastien Loeb i førernes VM, og like viktig er det at Ford bare ligger sju poeng bak Citroen i fabrikk-VM.
Vikar
Loeb kjører ikke dette løpet på grunn av armbruddet han pådro seg for kort tid siden, men Citroen-vikaren Colin McRae virker ikke spesielt preget av rattrust.
Marcus Grönholm er en populær mann i rally-miljøet. (Foto: Scanpix)
Skotten hadde tredje beste tid, 2,2 sekunder bak Hirvonen.
Citroens sjanser i fabrikk-VM avhenger i stor grad av at Loeb-erstatter McRae får til et bra løp, ettersom Dani Sordos selvtillit er på bånn etter avkjøringer i Finland og på Kypros.
Justering
Mange av førerne legger relativt liten vekt på shakedown-tidene.
Henning Solberg er en av dem: Siden han som privatfører har mindre tid til testing enn fabrikkførerne, bruker han gjerne shakedown til justering av oppsettet på bilen.
Det samme gjelder teamkollega Stohl, og de tar det neppe så tungt at de bare hadde åttende- og tiende raskeste tid.
Tider fra shakedown
Rally Tyrkia:
Mikko Hirvonen FIN/Ford 4.02,9
Marcus Grönholm FIN/Ford 4.04,5
Colin McRae SCO/Citroen 4.05,1
Petter Solberg NOR/Subaru 4.07,2
Dani Sordo SPA/Citroen 4.08,6
Francois Duval BEL/Skoda 4.09,2
Chris Atkinson AUS/Subaru 4.09,9
Harri Rovanperä FIN/Skoda 4.10,4
Manfred Stohl AUT/Peugeot 4.10,4
Henning Solberg NOR/Peugeot 4.12,1
Kosti Katajamäki FIN/Ford 4.14,0
Andreas Aigner AUT/Skoda 4.14,3
Matthew Wilson ENG/Ford 4.17,2