– Helsedirektoratet har kommet med en trussel og fått det som de vil, sier Terje Lund, arrangementssjef i Norges Skiforbund.
Helsedirektoratet sendte for noen dager siden en mail til arrangørene i Holmenkollen og Drammen, der de presiserte reglene i alkoholloven. Det ble blant annet reklamert for merket i verdenscupen i Holmenkollen og Lillehammer i fjor.
– Utfordringen vår er at Helsedirektoratet ikke sier at reklamen er ulovlig, men sier at dersom det blir en sak er det stor sannsynlighet for at de vurderer det som ulovlig.
Lange møter med FIS
Zimnjaja Dorga er et merke produsert av selskapet Kristall Lefortovo, som er en av hovedsponsorene til FIS. I reklamen står det vann med små bokstaver, men det selges også vodka med det samme merket. Nå har FIS Marketing AG og Norges Skiforbund kommet fram til en avtale så sistnevnte slipper å bruke reklamen.
– Vi har hatt mange og lange møter med FIS og fikk bekreftet på mail for kort tid siden at vi kjøper ut reklamen, forteller Lund.
– Det har blitt reklamert for dette selskapet i 15 skirenn i løpet av nesten to år, men plutselig reagerer Helsedirektoratet. Det er litt spesielt.
– Omtrent i balanse
I stedet for det russiske merket har skiforbundet fått en avtale med to norske aktører som kommer inn.
– Taper dere penger på dette?
– Vi kommer omtrent i balanse.
Til NRK forteller Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet at de har sendt generell informasjon til norske arrangører i forbindelse med at vodkamerket er blitt profilert i verdenscupen.
– Helsedirektoratet ser det som positivt at World-cup arrangører ønsker å rette seg etter gjeldende regler og legger til grunn at de vil gjøre de tiltak som er nødvendige, sier Skyvulstad, avdelingsdirektør i avdeling for befolkningsrettet folkehelsearbeid.