FIS mister sponsor hvis Northug ikke går

Sponsorsamarbeidet mellom Coop og Det internasjonale skiforbundet (FIS) er iferd med å gå i vasken på grunn av Petter Northug-bråket i Norge.

Italy Cross Country Tour de ski Petter Jr. Northug

PARADOKSET: I verdenscupen sist vinter, måtte også Martin Johnsrud Sundby og de andre norske løperne profilere Petter Northugs sponsor.

Foto: Alessandro Trovati / Ap

Da Petter Northug gikk inn til seier i Toblach i januar, kunne han vise fram startnummeret med reklame for sin personlige sponsor. Etter målgang ble han «tilfeldigvis» liggende foran et stort reklameskilt for sponsoren.

Sist vinter var nemlig Northugs sponsor, Coop Norge, inne som sponsor for flere enkeltrenn i verdenscupen i langrenn. Det dreide seg om konkurransene i Östersund og Lahti, samt etapper i Tour de Ski.

Også i år har Coop vært interessert i å sponse renn. Men akkurat nå ligger det på is, etter at Norges skiforbund mandag sendte ut en pressemelding om at de ser for seg en verdenscupsesong uten Petter Northug.

Jürg Capol

SELGER LANGRENN: Jürg Capol skulle gjerne hatt flere norske sponsorer i langrennsverdenscupen.

Foto: ANDREW MEDICHINI / AP

Avhenger av Northug

– Vi har hatt en dialog med Coop også i år, og de har vært interessert i å sponse verdenscuprenn. Vi har snakket sammen så sent som denne uken, men nå ligger saken på vent, sier Jürg Capol til NRK.

– Er Coop kun aktuell som sponsor hvis Northug deltar?

– Det ligger i sakens natur, bekrefter markedsdirektøren for nordiske grener i Det internasjonale skiforbundet (FIS).

Norges skiforbund vil altså ikke la Petter Northug representere Norge i verdenscupen nettopp fordi han har Coop som sponsor, ettersom handelskjeden er i konkurranse med forbundets sponsor Norgesgruppen.

Hvilke summer FIS eventuelt taper på å miste Coop som sponsor, vil ikke Capol kommentere.

Coop ønsker ikke å stille til intervju om dialogen med FIS, men kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis skriver følgende i en sms til NRK:

«Vi planlegger sesongens aktiviteter nå, men ønsker ikke å kommentere konkret hva det innebærer.»

Etterlyser norske sponsorer

Hvor viktig Petter Northug er for verdenscupens totale markedsverdi vil han heller ikke spekulere i.

Men:

– Det er ingen tvil om at Petter Northug er verdenscupens viktigste PR-karakter, fastslår Jürg Capol.

Capol avslører samtidig at til tross for den norske dominansen, så er det vanskelig å finne norske sponsorer som vil sponse langrennsverdenscupen.

– De fleste sponsorene er fra Tyskland, Sverige og Sveits. Vi synes det er litt merkelig, med tanke på den store eksponeringen langrenn får i Norge, sier Capol – som påpeker at det for FIS er uproblematisk å inngå avtaler med sponsorer som er i konkurranse med sponsorene til de nasjonale særforbundene.

Siste nytt

  • NM-gull til Kristoffersen

    Henrik Kristoffersen lå på en tredjeplass før den finaleomgangen i Hemsedal, men kjørte seg opp og tok NM-gullet. Leif Kristian Nestvold-Haugen tok sølvet og Max Røiseland tok bronsen.

    AFP_1EQ832
    Foto: JAVIER SORIANO
  • Stiller i VM i terrengløp

    Jakob Ingebrigtsen deltar i VM i terrengløp i Aarhus neste helg. 18-åringen stiller til start i U20-klassen.

    2000-modellen står på startstreken om seks dager, der han skal være med og kjempe om VM-gull. Det ble klart på søndag.

    Jakob Ingebrigtsen
    Foto: Erik Simander/tt Nyhetsbyrån / NTB scanpix
  • Delt NM-gull i slalåm

    Maren Skjøld og Kristin Lysdahl kjørte inn til lik tid, og delte NM-gullet i slalåm. Mina Fürst Holtmann ble nummer tre under søndagens renn i Hemsedal.

    Maren Skjøld
    Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Sendeplan

Kl. Program Kanal