Da Petter Northug gikk inn til seier i Toblach i januar, kunne han vise fram startnummeret med reklame for sin personlige sponsor. Etter målgang ble han «tilfeldigvis» liggende foran et stort reklameskilt for sponsoren.
Sist vinter var nemlig Northugs sponsor, Coop Norge, inne som sponsor for flere enkeltrenn i verdenscupen i langrenn. Det dreide seg om konkurransene i Östersund og Lahti, samt etapper i Tour de Ski.
Også i år har Coop vært interessert i å sponse renn. Men akkurat nå ligger det på is, etter at Norges skiforbund mandag sendte ut en pressemelding om at de ser for seg en verdenscupsesong uten Petter Northug.
- BAKGRUNN: Northugs vanskelige valg
SELGER LANGRENN: Jürg Capol skulle gjerne hatt flere norske sponsorer i langrennsverdenscupen.
Foto: ANDREW MEDICHINI / APAvhenger av Northug
– Vi har hatt en dialog med Coop også i år, og de har vært interessert i å sponse verdenscuprenn. Vi har snakket sammen så sent som denne uken, men nå ligger saken på vent, sier Jürg Capol til NRK.
– Er Coop kun aktuell som sponsor hvis Northug deltar?
– Det ligger i sakens natur, bekrefter markedsdirektøren for nordiske grener i Det internasjonale skiforbundet (FIS).
Norges skiforbund vil altså ikke la Petter Northug representere Norge i verdenscupen nettopp fordi han har Coop som sponsor, ettersom handelskjeden er i konkurranse med forbundets sponsor Norgesgruppen.
Hvilke summer FIS eventuelt taper på å miste Coop som sponsor, vil ikke Capol kommentere.
Coop ønsker ikke å stille til intervju om dialogen med FIS, men kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis skriver følgende i en sms til NRK:
«Vi planlegger sesongens aktiviteter nå, men ønsker ikke å kommentere konkret hva det innebærer.»
Etterlyser norske sponsorer
Hvor viktig Petter Northug er for verdenscupens totale markedsverdi vil han heller ikke spekulere i.
Men:
– Det er ingen tvil om at Petter Northug er verdenscupens viktigste PR-karakter, fastslår Jürg Capol.
Capol avslører samtidig at til tross for den norske dominansen, så er det vanskelig å finne norske sponsorer som vil sponse langrennsverdenscupen.
– De fleste sponsorene er fra Tyskland, Sverige og Sveits. Vi synes det er litt merkelig, med tanke på den store eksponeringen langrenn får i Norge, sier Capol – som påpeker at det for FIS er uproblematisk å inngå avtaler med sponsorer som er i konkurranse med sponsorene til de nasjonale særforbundene.