-Ja, det blir en spesiell julefeiring både for meg, svigerfar og svogeren min. Da er vi på motorveien på vei til Frankrike, sier den 33 år gamle motorsyklisten.
Litt må man ofre for å få gjennomført sin store guttedrøm før det blir for sent. 11.000 kilometer skal unnagjøres på
motorsykkel under ekstreme og varierende forhold.
- Nå er jeg 33 år. Dette har jeg drømt om i 10 år, men først nå føler jeg meg klar psykisk og fysisk, sier Ullevålseter.
Årets utgave av Dakar Rally starter i franske Arras midt i
romjulen, 28. desember. Planlagt målgang i Senegals hovedstad, Dakar, er 13. januar. Men mye kan gå feil før den tid det har mange fått oppleve i det berømte og beryktede løpet.
Manndomsprøve
Hovedmålsettingen min er å gjennomføre, sier Ullevålseter. I så fall blir han den første norske. I 1989 prøvde tre nordmenn seg på samme rally, uten å komme til mål. Dakar Rally er kun for de tøffeste tøffingene en ekte manndomsprøve med andre ord.
- Heldigvis er alt det økonomiske på plass. Nå kan jeg fokusere hundre prosent på det sportslige. Vi har egen mekaniker, og det er beroligende, sier Ullevålseter.
Selv om målsettingen i utgangspunktet er å komme til mål, satser han høyt på listen. En plass blant de 20 beste av 180 startende syklister mener han bør være innenfor rimelighetens grenser.
- Ingenting forhindrer meg egentlig fra å vinne. Det store
minuset er at jeg mangler erfaring. Men utstyret er der,
kapasiteten likeså, sier han.
Men han stiller slett ikke uforberedt til omveltningen fra
granskogen i Nordmarka til Saharas ørkensand. I forkant har han fått god hjelp og mange råd med på veien fra sin svenske lagkamerat Per Gunnar Lundmark.
Må roe meg
- PG har hjulpet meg utrolig. Jeg mangler erfaring og blir nødt til å roe meg litt. Man vil kjøre veldig fort, men det nytter ikke å satse alt og bare henge på bilen framfor seg. Det er lett å bli revet med, sier Ullevålseter.
Rallyet ble første gang avviklet i 1978. Dessverre har en rekke dødsfall, både blant førere og arrangører, lagt en demper på arrangementet.
- Det er et risikofylt løp der mye kan skje. Men PG har vært med før og har gitt meg gode råd. Et av de viktigste er å lese kartet nøye og være observant på farene, sier 33-åringen.
Det koster mye å delta. Totalt dreier det seg om 670.000 kroner. 150.000 er tatt fra egen lomme, mens resten dekkes av hovedsponsoren. Ullevålseter vet at en god plassering i Dakar Rally kan bli avgjørende for videre satsing.
- Det holder ikke bare å komme til mål. Man må ha en god
plassering for at noen vil satse penger på deg. Jeg er avhengig av resultater for å kunne fortsette, sier Pål Anders Ullevålseter.