Her er sykkelsportens «drittjobber»

Hjelperytterne rydder vei for favorittene, henter vann, mat og reservedeler og ofrer sykkelen om de må.

CYCLING-FRA-TDF2015

PÅ LAG: Team Sky har satt sammen de åtte beste rytterne for at Froome skal kunne hevde seg i sammendraget.

Foto: JEFF PACHOUD / Afp

Gabriel Rasch

SPORTSDIREKTØR: Tidligere hjelperytter Gabriel Rasch jobber nå for Team Sky.

Foto: Lauten, Daniel Sannum / NTB scanpix

– Det handler om å godta at du er god på én ting og at du er kjøpt som arbeidshest i laget. Da må man bare prøve å utvikle seg for å bli best mulig på den oppgaven.

Slik omtaler Teams Skys sportsdirektør Gabriel Rasch hjelperytter-rollen i Grand Tour-løp – rollen han selv hadde gjennom hele sin profesjonelle sykkelkarriere.

For i Tour de France er det stort sett de største stjernene som får all oppmerksomheten: Chris Froome, Alberto Contador, Mark Cavendish, Peter Sagan og Alexander Kristoff.

Det er de som får overskriftene når de går først over mållinja i rittet, på etappen eller til slutt stikker av med sammenlagttrøyene - eller når de mislykkes fullstendig. Disse rytterne hylles som verdens beste i sin idrett.

Chris Froome

HYLLES: Team Skys Chris Froome har opparbeidet seg en suveren ledelse i det 102. Tour de France.

Foto: Christophe Ena / Ap

Fem roller - «Domestique»

Men bak dem står gjerne et helt lag. Hjelperytterne. De som gjør drittjobben. De rytterne som oftest får de uglamorøse rollene kalles internasjonalt for «domestique».

Disse guttene er allsidige, trofaste mot laget og klager ikke. Hjelperytterne beskytter kapteinen mot vær og vind, tetter igjen brudd og henter mat, flasker, klær og reservedeler fra lagbilen om nødvendig, slik at stjerna på laget ikke skal tape umistelig tid.

– Man må ha et bra lag rundt seg for å vinne Tour de France. Og i Team Sky har vi ett av de aller beste lagene, skryter Gabriel Rasch.

Med de kanskje åtte mest dedikerte lagkameratene på laget har Chris Froome tatt en suveren ledelse i årets tour, så suverent at det passer å se nærmere på hva som ligger bak lagarbeidet i et lag som Team Sky.

CYCLING-FRA-TDF2015

LAGARBEID: Bak enhver toppsyklist står et stort lag.

Foto: LIONEL BONAVENTURE / Afp

«Domestique» - fem ulike roller

Hjelperytterne, som av mange kalles «domestique», deles gjerne inn i fem oppgaver. Hvem som gjør hva varierer gjerne fra etappe til etappe, slik det også gjør i Team Sky.

Det engelskmennene kaller «the roulleur» er hjelperytteren som uten særlig hjelp holder farten oppe i timevis.

– Hvem som gjør denne jobben kommer an på etappen. For eksempel må alle som stopper for å tisse ta med seg vannflasker til de andre. Chris Froome er den eneste som slipper unna, forteller Rasch.

– Laget er meget viktig for ham. Og det er ikke bare under touren, men også på trenings- og høydesamlinger. Bak en vinner står et helt lag og et støtteapparat.

CYCLING-TOUR/ Team Sky riders cycle during the team time-trial 9th stage of the Tour de France
Foto: BENOIT TESSIER / Reuters

«The roulleur» - kjører på fra start

Med den sterke sidevinden og brosteinen i starten av årets Tour de France var det Luke Rowe (25) og Ian Stannard (28) som fikk mye av jobben med å posisjonere og taue Chris Froome på de smale veiene i Belgia og Nederland. Med ekstra ansvar framover slapp de to dermed unna flaskeansvaret i noen dager.

Men som «roulleur» måtte de passe på at sammenlagtrivaler som Nairo Quintana, Vincenzo Nibaliog Alberto Contador ikke ble med i brudd. I slike tilfeller må rytterne ta ansvaret med å kjøre inn igjen utbrytergruppen.

– En «roulleur» er en typisk rytter som ikke er spesialist på noe, men god på det meste. Det er ofte disse som går i brudd. Av nordmenn er Sven Erik Bystrøm en typisk «roulleur», forklarer Rasch.

I Team Skys Tour de France-lag er også Peter Kennaugh en typisk «roulleur».

CYCLING-TOUR/ Team Sky rider Froome of Britain, race leader's yellow jersey cycles with Etixx-Quick Step rider Cavendish of Britain and Etixx-Quick Step rider Golas of Poland during the 8th stage of the 102nd Tour de France cycling race

AVHENGIG AV HJELP: Ingen syklister er bedre enn laget sitt.

Foto: STEFANO RELLANDINI / Reuters

Veikapteinen - tar ansvaret i løypa

Når de første hjelperytterne har slitt seg ut, tar «the road captain» Nicolas Roche (31) over. Han er spesialist på medium motbakker, men har som lagets mest rutinerte rytter hovedansvaret for taktikk og holde hyppig radiokontakt med lagbilen – slik at Chris Froome kan konsentrere seg om å sykle.

– Roche styrer laget og tar avgjørelser underveis for Team Sky. Han passer på at laget gjør de riktige tingene, forteller Rasch.

– Det er som regel den mest erfarne på laget som har denne jobben. Veikapteinen må være en som er smart og som tør å ta avgjørelser.

France Cycling Tour de France

MYE SYKKEL: I Tour de France sykles det i mange timer hver dag i 21 av 23 dager.

Foto: Laurent Cipriani / Ap

Klatrerne - kjører til det tar slutt

Videre består det stjernespekkede sykkellaget av spesialister i fjellene. De går i front for Team Sky på de tunge klatreetappene.

Da er det først Wouter Poels' jobb å sitte med til det begynner å gå oppover, for så å dra de lange føringene fra starten av fjellet.

– Han skal være med så lenge som mulig, før Leopold König tar over, forteller sportssjef Rasch.

– König er så med videre til det er igjen veldig få ryttere.

Men det går ikke alltid etter planen. For noen dager siden måtte tsjekkeren kaste inn håndkleet lenge før han skulle, så Team Sky med Roche i spissen valgte å la Poels kjøre lenger.

– Rytterne må snakke sammen og være ærlige på om de er slitne. König er ofte sliten dagen etter hviledag, så da stokker vi bare om på rekkefølgen. Slikt vil man alltid se, forklarer Rasch.

CYCLING-FRA-BEL-TDF2015-COBBLESTONES

OPP FJELLET: Chris Froome har forskjellige ryttere til å hjelpe seg på de forskjellige strekningene.

Foto: FRANCOIS LO PRESTI / Afp

Løytnantene - de nest beste

Lance Armstrong hadde George Hincapie - Chris Froome har Geraint Thomas og Richie Porte. Løytnantene er lagets nest beste sammenlagtryttere - de som er med nesten helt inn.

De er kapteinens siste hjelpere, som fysisk og psykisk støtte. Opp bratte klatringer vil ofte løytnanten forsøke å sette opp farta for å riste vekk motstandere, mens kapteinen tilbys et vennlig hjul.

– Thomas og Porte er våre to beste hjelperyttere, og har en ganske lik rolle. De bytter på å være sist eller nest sist sammen med Froome, forteller Gabriel Rasch.

CYCLING-TOUR/ Team Sky rider Froome of Britain, race leader's yellow jersey cycles with his team during the team time-trial 9th stage of the Tour de France

GJØR EN INNSATS: Chris Froome ligger ikke bak lagkameratene absolutt hele tiden.

Foto: STEFANO RELLANDINI / Reuters

Spurtopptrekkeren - Froome vil gjøre jobben

Team Sky er sammen med Astana kanskje det eneste laget som ene og alene satser på å vinne den gule trøya i år. Dermed har de ingen sprintopptrekker, eller «lead out man», som engelskmennene kaller det.

Men i 2012, da Mark Cavendish syklet for laget, ville sammenlagtvinner Bradley Wiggins gjerne delta i opptrekket for lagkameraten. På samme måte mener Rasch at Froome ville gjort det i dag.

– Det kommer at på kapteinen, men opptrekket er ofte det sikreste stedet å sitte i feltet. Våre kapteiner vil gjerne være nummer tre i spurtopptrekket for å minske risikoen for velt og å tape tid, forklarer Team Sky-sjefen.

En god spurtopptrekker, som Cavendish' Mark Renshaw i Etixx-Quick Step, må imidlertid være en god sprinter selv. Han kjører nest sist i lagets tog og er den siste som gir seg, før sprinteren får ansvaret for de siste hundre meterne selv.

TOPSHOTS-CYCLING-FRA-TDF2015

MED PÅ SEIEREN: – Om man gjør jobben sin som hjelperytter, så har man del i seieren, mener Gabriel Rasch.

Foto: LIONEL BONAVENTURE / Afp

Får del i seieren

Med en ledelse på over tre minutter ned til den hardeste sammenlagtkonkurrenten ligger Chris Froome og Team Sky an til å kapre den gule trøya, men fortsatt kan mye skje på over én uke - punkteringer, velt, uhell og mer kan fortsatt ramme den suverene briten.

Men om så skulle skje har han i det minste lagkameratene rundt seg til å gjøre en jobb.

– Som hjelperytter føler at man er en del av en seier. Det har man all grunn til også, om man har gjort jobben sin, sier Gabriel Rasch.

Siste nytt

  • Kristoffersen med knepent finaletap

    Henrik Kristoffersen har flere ganger sagt hva han mener om disiplinen, men fredag sikret han en sterk andreplass i parallellstorslalåm.

    Kristoffersen har aldri vunnet et parallellslalåmrenn. Han hadde fra før en 2.-plass som bestenotering.

    Alpinisten har flere ganger sagt at han ikke er noen tilhenger av disiplinen, som han mener handler mer om flaks enn om prestasjoner.

    Fredag så han imidlertid ut til å trives i parallell-løypa i Østerrike.

    Nordmannen kvalifiserte seg til finalen etter å ha vist svært sterk kjøring i semifinalen. I finalen møtte han Alexis Pinturault, som tok første stikk i duellen med 16 hundredeler.

    Franskmannen var også raskest i det andre møtet og vant dermed rennet. Kristoffersen ble slått med 11 hundredeler i østerrikske Lech.

    Han var eneste nordmann som tok seg videre til kvartfinalene.

    Tidligere fredag nådde ikke Lucas Braathen opp i kvalifiseringen. Norges alpinkomet vant verdenscuppremieren i storslalåm i oktober, men i Lech fikk unggutten en nedtur.

    Henrik Kristoffersen
    Foto: Martti Kainulainen / AFP
  • Alle de norske hopperne gikk videre

    Alle de norske hopperne gikk videre til morgendagens renn, etter en lite spenstig kvalifisering.

    Halvor Egner Granerud ble beste norske og havnet på tredjeplass i kvalifiseringen, bak tyske Karl Geiger og polske Dawid Kubacki.

    Øvrig norske: Johann André Forfang ble nummer 15, Sander Vossan Eriksen nummer 24, Anders Håre nummer 30, Marius Lindvik nummer 38, Robert Johansson nummer 43 og Daniel-André Tande ble nummer 48 av de 50 som kvalifiserte seg.

    Det var i en liten periode knyttet spenning rundt Daniel-André Tande som var avhengig av at andre hoppet dårligere. Han kom seg videre han også, men freste etter at han hadde hoppet.

    – Nei, det er faktisk noe av det latterligste jeg har vært med på. Så lav fart med så mye bakvind over kulen. Det blir rett og slett for dumt, sa Tande til NRK, etter et skuffende hopp.

    Tande
    Foto: JANEK SKARZYNSKI / AFP
  • Strengere regime i toppfotballen

    Det har hopet seg opp med smittefilfeller i den norske toppfotballen de siste ukene.

    Nå gjør Norges Fotballforbund noen endringer i toppfotballens smittevernprotokoll. Det melder NFF selv i en pressemelding.

    – Vi gjør nå noen innstramminger og presiseringer i protokollene som vil gjelde i sesonginnspurten. Vi har fått god bistand fra Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet, og tar selvsagt deres innspill til følge i de oppdaterte protokollene, sier leder av konkurranseavdelingen i NFF, Nils Fisketjønn.

    Blant de nye endringene er at treningskamper nå kun tillates etter søknad. Det er også krav til negativ test før spillere kan gjenoppta trening etter symptomer på luftveisinfeksjon.

    Patrick Berg og Fredrik Bjørkan.
    Foto: Mats Torbergsen

Sendeplan

Kl. Program Kanal