Carlsen om sjakkfeberen i Norge: – Fantastisk!

CHENNAI/OSLO (NRK.no) TV-interessen for Magnus Carlsens VM-kamp i India har vært enorm. Godt over 200.000 fulgte hvert eneste minutt av NRKs sjakksendinger.

Magnus Carlsen

Presseoppmøtet sier sitt om interessen for Magnus Carlsen. Alle fotografene vil ha sin bit av sjakk-verdensmesteren under pressekonferanse i Chennai, på samme måte som nesten halvparten av den norske befolkningen vil ha en bit av Magnus Carlsen på TV-skjermen.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Fredag ble det klart at Magnus Carlsen er verdensmester i sjakk. Til sammen to millioner har på et eller annet tidspunkt vært innom NRKs sjakksendinger fra den ti partier lange VM-kampen mot indiske Vishy Anand.

– Mesterskapet har vart lenge, men allikevel er to millioner et kjempestort tall. Dette er litt overraskende, selv om vi ikke har noe å sammenligne med. Det har

Espen Agdestein

Manager Espen Agdestein fikk en mediepause da mobilen kapitulerte etter et besøk i bassenget. Da den våknet til liv igjen lå over 80 henvendelser og gratulasjoner og ventet.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

ikke gått noe sjakk-VM på denne måten før, så vi visste ikke hva potensialet var. Nå har vi fått vite det, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

I snitt har over en halv million tv-seere tittet innom NRKs sendinger fra hvert av de i alt ti sjakk-partiene.

Gjennom mesterskapets 41 timer har i snitt 227.000 nordmenn fulgt hvert eneste minutt. Til sammenligning hadde «Hurtigruten minutt for minutt» 185.000 seere i snitt døgnet rundt, men Tolonen vil ikke sammenligne sjakk-sendingene med slike prosjekter.

– Det har blitt så stort at det er «beyond» dette. Det er naturlig å sammenligne dette med sport ellers på TV, og når vi ser tallene sammenlignet med for eksempel vintersport så er det klart at dette er kjempestort.

Eksploderer på sosiale medier

– Jeg er litt sliten nå etter at alt er over. Jeg skal ikke legge skjul på at det blir godt å slappe av litt nå, sier den nybakte verdensmesteren selv om den enorme interessen og mediehysteriet.

– Jeg synes det er helt fantastisk at så mange synes sjakk er spennende – eller kanskje slo på TV-en ved et uhell. Det er fantastisk at barn spiller sjakk på skolen, at folk prater om dette i lunsjpausene, at folk følger med, sier Carlsen om den vanvittige oppslutningen.

Før mesterskapet startet var det omtrent 50.000 mennesker som likte Carlsens Facebook-side – det tallet har nå økt til 235.000. Over 175.000 har likt bildet Carlsen postet da VM-seieren var i boks.

Hashtaggene #vgsjakk og #nrksjakk har trendet fast på Twitter i Norge, hvilket vil si at sjakk og Magnus Carlsen har vært blant de mest omtalte emnene på det sosiale nettstedet så øenge VM-kampen har pågått.

NRKs hashtag trendet også på verdensbasis i korte perioder. Søk på Facebook og Twitter på ordene nrksjakk, nrk og sjakk og #nrksjakk ga hele 6950 treff på VM-kampens siste dag. «Alle» snakket om Norges sjakkhelt.

– Jeg hadde ikke noen store forhåpninger om at det skulle bli så stor oppslutning. Det hadde jeg ikke trodd, sier sjakk-verdensmesteren.

Omtalt i 89 land

Ifølge en undersøkelse utført av analyseselskapet Meltwater Group har Magnus Carlsen blitt omtalt hele 9831 artikler verden over denne måneden. Sakene er publisert i til sammen 89 land, blant annet i Fiji, Cuba og Iran.

Ifølge analyseselskapet er det kun Aksel Lund Svindal som kan vise til liknende tall de gangene han gjør det bra i internasjonale mesterskap.

– Mobilen min gikk i stykker da jeg ble dyttet i bassenget etter seieren, og det var deilig å få litt fri fra all pågangen. Den begynner å virke så smått igjen nå, og jeg ser at det har tikket inn 25 telefoner og 57 meldinger, sier Carlsen-manager Espen Agdestein.

Vanvittig økning

Ifølge VG har antall Google-søk relatert til sjakk økt med hele 5000 prosent. NRKs egen nettside satte ny brukerrekord den første uken av VM-kampen med 3,2 millioner unike lesere.

Det var med god hjelp fra sakene om Magnus Carlsen, som har dominert listene over ukens mest leste saker.

– Det har vært en interesse som har vært helt fantastisk, sier Agdestein, og fortsetter:

– Jeg har sett hvor vanvittig det har vært på sosiale medier. Jeg kan søke på Carlsen, legge fra meg mobilen og gå inn på soverommet, og når jeg kommer tilbake har det kommet over 200 nye innlegg, sier han.

2 millioner nordmenn har sett sjakk-VM på TV, 565.000 hver eneste dag, forteller analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.
Reporter: Rita Morvik, foto: Håvard G. Hagen, redigering: Ola S. Hana

VIDEO: To millioner nordmenn har sett sjakk-VM på TV, 565.000 hver eneste dag, forteller analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.

Det var fullt kaos rundt sjakk-verdensmester Magnus Carlsen etter premiutdelingen i Chennai i dag. Han måtte gjemme seg bak pappa, for å slippe løs fra hylende mediefolk.

VIDEO: Det var fullt kaos rundt sjakk-verdensmester Magnus Carlsen etter premiutdelingen i Chennai i dag. Han måtte gjemme seg bak pappa, for å slippe løs fra hylende mediefolk.

Siste nytt

Sendeplan

Kl. Program Kanal
VM svømming kortbane
VM svømming kortbane