– Jeg er smånervøs og litt stressa. Alt er blitt bygd litt på kort tid og bilen har kanskje noen små barnesykdommer som kanskje kommer. Men vi har jobbet hardt. Teamet har stått på døgnet rundt, så vi krysser fingrene for at alt skal gå bra og vi kan fighte helt i toppen, sier Petter Solberg til NRK.
- Les:
Han føler nok at han kaster seg litt ut i det ukjente når han i dag skal debutere i rallycross-EM på Lydden Hill i Sørøst-England. Der skal han konkurrere mot storebror Henning, som også gjør sin debut i denne idretten.
- Rally kjøres som enkeltstart på vanlige landeveier med ulikt underlag (snø/grus/asfalt), mens rallycross kjøres i heat på lukkede baner som er inntil 1400 meter lange.
Petter Solberg meldte overgang til rallycross etter at han i høst ikke fikk ny kontrakt med noen av teamene som deltar i rally-VM. Rally-verdensmesteren fra 2003 går sin nye utfordring i møte like optimistisk som han bruker å være.
Heller ikke Henning er så godt forberedt som han ønsket han skulle vært. Han har ikke ny bil.
– Denne bilen har gått fort før, og kan gjøre det nå også. Jeg tror det skal gå bra, jeg, sier han.
Det skal kjøres innledende heat i dag, semifinaler og finaler i morgen.
- Les:
– Tror ikke på brødreduell
– Tror dere på en rein brødreduell på Lydden Hill?
– Nei, i rallycross er det mange harde sjåfører. Når du ser den redkspen som de har her, er det virkelig gromt, sier Petter og nikker mot bilene han skal konkurrere mot.
– Dette er en tøff sport med mye action. Vi får bare håpe det ikke blir for mange krasjer. Vi er tente vi, og jeg er helt klart nervøs, sier Petter.
– Er dere gode nok til å vinne?
– Sjåførmessig er vi det. Men i rallycross kan alt skje. Det er en publikumssport. Plutselig står du feil vei utpå her, og da har du tapt, sier Henning.