Jacques Villeneuve er en av Sauber-førerne. (Foto: AP/Scanpix)
Samtidig opphører det noe anstrengte samarbeidet mellom BMW og Williams-laget, som har kjørt med BMW-motorer siden de gjorde comeback i formel 1-sirkuset i 2000.
Fra 1. januar 2006 er det Sauber for alle pengene for BMW, som har kjøpt en større aksjepost i laget fra Peter Sauber og den sveitsiske banken Credit Suisse.
- For oss er dette en ideell løsning. Nå kan vi endelig gi vårt lag en mulighet til å forbedre de sportslige prestasjonene med en seriøs aktør som BMW bak oss, og samtidig vil dette sikre basen vår i Hinwil og jobbene til de 300 som er involvert, sier Peter Sauber, som får en ny og mer tilbaketrukket rolle i det nye laget, hvis navn ennå ikke er bestemt.
Slutt med Ferrari
Sauber kjører nå med Ferrari-motorer, og føler at de er havnet noe i bakevja siden Ferrari naturlig nok setter alle kluter inn på sitt eget fabrikklag.
Williams er på sin side i samtaler med flere andre motorfabrikanter, blant annet sin tidligere partner Honda.
Kontrakten med BMW løper i utgangspunktet fram til 2009, men inneholder flere klausuler som muliggjør at partene kan si opp før det.