Tiedemann Hansen er nemlig svært bekymret etter flere alvorlige uhell i internasjonale sykkelritt den siste tiden.
– Vi kan ikke ha 20-25 motorsykler som kjører forbi feltet hele tiden. Det er ikke forsvarlig.
– Det har aldri skjedd så mange uhell (som nå), sier han.
Det foreløpig siste skjedde i helgen da Kristoffer Skjerping var en av flere som var innblandet i en stygg velt under Belgia rundt.
Belgiske Stig Broeckx ble stygt skadet og ligger i øyeblikket i koma. Skjerping kom fra veltet uten brudd, men mistet mye hud i veltet.
– Hvem som helst kan kjøre
I mars i år omkom Antoine Demoitie etter å ha blitt påkjørt av en motorsykkel under sykkelrittet Gent-Wevelgem. Også han var fra Belgia.
Motorsykler var også involvert i ulykken i Belgia rundt. Kristoffer Skjerping mener at de som sitter på motorsyklene ikke kan nok om mekanismene i et sykkelfelt.
– Vi kommer opp i så mange skumle situasjoner. Jeg har full forståelse for at motorsyklene må være der, men det burde være regler for hvem som sitter på dem, sier Skjerping og utdyper:
– Jeg vet ikke hvordan reglene er, men vi ser helt sinnssyke ting i feltet, så jeg har vanskelig for å tro at det finnes noen kurs for motorsyklistene. Det virker som om hvem som helst kan få kjøre i feltet.
– Ikke forsvarlig
Torsdag er det styremøte i Det internasjonale sykkelforbundet (UCI). Da blir de mange ulykkene i sykkelsporten et hovedtema.
Harald Tiedemann Hansen sier at han da vil foreslå å redusere antall motorsykler i rittene for å øke sikkerheten til syklistene.
– Vi må regulere hvordan motorsykler skal presenteres i feltet. Det er flere områder vi er nødt å se nærmere på, sier han.
– Det kan hende det vil være mer hensiktsmessig med færre fotografer, understreker sykkelpresidenten.
– Hva tror du kommer ut av dette møtet?
– Jeg forventer at det vil komme en god diskusjon ut av dette. Så vidt jeg kjenner til, er det flere som vil ta opp denne tråden her.
Skjerping er uenig i at antall motorsykler skal reduseres. Han mener kursing av motorsyklistene er veien å gå.
– En ting du kan gjøre er å redusere antall sykler, men de er der for en grunn. Man kunne hatt noen enkle kurs for motorsyklister, så folk visste hvor de kan kjøre forbi. Det henger ikke på greip, mener Skjerping.