Hopp til innhold

Ritt etter ritt nedlegges: – Ikke drep sykkelrittene med politikostnader

Det er uhørt at politiet skal ta betalt for sykkelritt for barn og unge, mener sykkelpresidenten. Nå slår han alarm om det han omtaler som en krise for norsk landeveissykling.

Sykkelritt er for dyrt å arragnere

Kostnadene til politivakthold ved sykkelrittene på norske veier har allerede ført til en sterk nedgang i antall ritt. Nå slår sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen alarm.

– Det begynner å bli veldig prekært. Vi ser at omfanget blir større og større, og det er bekymringsfullt. Det er viktig med sikkerhet, men det er også viktig at vi ikke dreper oss på kostnadssiden, sier Hansen til NRK.

Kostnadene til sikkerhet er økende, og de varierer etter hvor man arrangerer rittene. Ritt i eller nær de største byene har høyest politi- og sikkerhetskostnader.

– Hvem er det man bør rette en pekefinger mot for å få løst dette her?

– Det er regjeringen som må skjære igjennom og si at det ikke skal tas betalt for barn og ungdomsarrangementer, sier sykkelpresidenten.

NRK har bedt om et svar fra justisminister Anders Anundsen (Frp), men Justisdepartementet har ikke prioritert å stille til intervju. De sier i en generell uttalelse fra statssekretær Vidar Brein-Karlsen: «Vi er positive til en dialog om dette med Sykkelforbundet fremover».

– Kan miste framtidige stjerner

Harald Tiedemann Hansen

TAR SAKEN TIL TOPPS: - Dette er et problem regjeringen må ta tak i, mener sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen

Foto: Rune Eriksen / NRK

Antallet klubber som ikke ser seg i stand til å arrangere ritt, er økende. Sykkelforbundet har ingen oversikt om ritt som er lagt ned, men antallet lisenser for aktive syklister i alderen 10-16 år har siden 2013 gått ned fra 1850 til 1132.

Rittene foregår på landevei, og det krever sikkerhet og politi på plass.

– Vi har jobbet lenge med å avgrense trafikkbildet slik at vi ikke møter biler når vi arrangerer sykkelritt. Konsekvensene av det er at vi har fått betydelige politikostnader. Det sliter vi med fordi det vil innebære at på sikt vi ikke kunne arrangere sykkelritt.

Og det synes Hansen er svært bekymringsfullt.

– Vi ser at flere og flere lar være å arrangere barne- og ungdomsarrangementer som er viktige for rekrutteringen til sykkelsporten. Vi ser at politikostnadene har vært mye høyere enn inntektene på startkontingenter, og det er en uholdbar situasjon for oss, sier Hansen.

– Kan vi miste framtidige stjerner som Thor Hushovd, Kurt Asle Arvesen og Alexander Kristoff?

– Ja, vi kan risikere å miste dem. Når vi ikke har konkurranser, får vi heller ikke utviklet utøvere. Det er en krisesituasjon for oss, sier sykkelpresidenten.

Hushovd: – Kjempeviktig

Thor Hushovd

BEKYMRET: Thor Hushovd er vår kanskje største syklist gjennom tidene. Her fra innspurten mot VM-gullet i 2010. - Det er kjempeviktig å opprettholde ritt-tilbudet, sier han

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Det er en av stjernene, Thor Hushovd, enig i.

– Vi er mye ute på åpne veier, og da koster det å ivareta alle ting som sikkerhet, ambulanse og politi. Det håper jeg kan tas tak i, slik at man kan få ned kostnadene.

Hushovd mener utviklingen er bekymringsfullt med tanke på rekrutteringen.

– Ja, det er klart. Skal en få gode syklister, må en ha mange sykkelløp for å holde stimulansen i gang, og møte hverandre som konkurrenter. Så det er kjempeviktig, sier den tidligere toppsyklisten.

– Uhørt å kreve betaling

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen ser for seg en løsning med en kombinasjon av politi og sivile vakter eller trafikkbetjenter.

– Foreløpig så har enkelte politidistrikt ikke vært villige til å se på den løsningen, mens andre politidistrikt synes dette er en helt grei måte å løse problemet på, sier Hansen, som mener det er regjeringen som må skjære gjennom for å finne en løsning.

– På de aller fleste andre steder i Europa som vi kjenner til, tar ikke politiet betalt for idrettsarrangement for barn og unge. Det synes vi er uhørt at de skal gjøre her i Norge, er Harald Tiedemann Hansens klare oppfatning.

17.000 i Bergen, 55.000 i Oslo

I Bergen sitter Hans Jørgen Morvik og ser på de samme problemene. Han er aktiv rittleder i Bergen Cykleklubb og styremedlem i Norges Cykleforbund.

– Det har blitt mer og mer komplisert å arrangere ritt. Selvsagt er det mye godt i det, fordi sikkerheten blir mye bedre ivaretatt enn for noen år siden, og rammen rundt rittene er også mye bedre. Men samtidig øker kostnadene veldig. Det kreves avstengninger, konsulentrapporter og annet fra veivesen og andre, sier Morvik.

Nå ser han et kraftig fall i antallet ritt for ungdom.

– Det får konsekvenser for rekrutteringen på sikt. Og det får nok også konsekvenser for hvor mange unge som er ute og sykler i det hele tatt.

Hans klubb arrangerer to ritt hver vår – Straume-milen i sentrum av Bergen og Sund-runden litt utenfor byen. Det koster 16-17.000 kroner i politiutgifter for hvert av rittene.

– Finnes det ikke sykkelritt som går med overskudd i Norge i dag?

– Jo, da det finnes nok. På mindre steder er det ofte litt lettere å få det til enn i byene. Dette er et spesielt byproblem. De lokale sponsorene sitter litt løsere med pengene på mindre steder, og utgiftene til vakthold og antallet frivillige man må ha med, øker dessuten betydelig når befolkningstettheten er større, sier Hans Jørgen Morvik.

«Hero Petit Prix» har gitt opp

Hero Petit Prix

MÅTTE GI OPP: Hero Petit Prix var et sykkelritt for barn og ungdom i Maridalen i Oslo. Men politivaktene ble for dyre, og arrangørene måtte gi opp. Bildet er fra rittet i 2013, det siste som ble arrangert

Foto: Bjørn Holter / Hero Petit Prix

Politikostnader som storbyproblem vet Bjørn Holter alt om. Han er ansvarlig for løyper og vakthold i IK Hero i Maridalen i Oslo.

– Men her er det stille?

– Ja, det er det, sier han og viser fram bilder fra rittet Hero Petit Prix. Tidligere utgaver av rittet, vel å merke. For det er lagt ned nå. Det siste gikk for to år siden.

Hero Petit Prix er et populært og tradisjonsrikt ritt for barn og unge, med opptil 130 ryttere.

– Vi har gitt opp fordi kostnadene vi blir pålagt de er for høye. Det koster oss 55-60.000 kroner å ha politiet til stede i Maridalen, og det sier seg selv at det klarer ikke en vanlig klubb å finansiere. Vi ser ikke for oss at vi tar opp igjen Hero Petit Prix med det første, sier Holter.

Nå er ritt-tilbudet i Oslo-området vesentlig dårligere enn for ti år siden, mener han.

– Særlig har det gått ut over lavterskel-tilbudene, der vi får de yngre inn på landeveien på en sikker måte. De er det dårlig med.

Hero arrangerer likevel et par årlige ritt.

– Vi arrangerer Enebakk rundt, og vi arrangerer vår tradisjonelle to-mil. Enebakk rundt er et turritt og har lavere krav til politivakt og sikkerhet. To-mila er et temporitt som heller ikke har de samme kravene, sier Bjørn Holter.

– Pappa begynner å bli lei

Harald Kittelsbye Søyland og Harald Søyland

UT PÅ TUR IGJEN: Harald Kittelsbye Søyland (16) må reise lenger og lenger for å finne ritt å delta i. - Nå begynner pappa å bli lei av å kjøre, sier han

Foto: Ellen Kittelsbye / Privat

– Jeg begynte for en del år siden, og da var det en god del flere ritt enn det det er nå. Spesielt var det mye mer her på Østlandet. Nå må vi til Vestlandet og sørover og rundt hele landet for å få til å kjøre noen sykkelritt.

Det er det Harald Kittelsbye Søyland som sier. Han er 16 år og sykler for Ringerike sykkelklubb. Han opplever at det blir færre og færre ritt å delta i, og lenger og lenger å reise for å finne dem.

– Det er mye reising. Det kan fort være oppimot 20 timers bilkjøring i løpet av en helg med ritt. Det er litt kjedelig fordi det blir veldig mye, sier Harald.

Dette gjør han fordi det er for få ritt. Han må delta der han kan.

– Man reiser på de rittene som er mulig. Da blir det å be pappa: Kan du være så snill og kjøre meg hit og dit? Han begynner i alle fall å gå ganske lei. Vi gjør det fordi vi synes det er veldig gøy og fordi vi vil oppnå gode resultater – kjøre best mulig og komme oss så høyt nivå som mulig. Da må du har ritt som trening.

Farlig idrett – trenger sikkerhet

Harald Kittelsbye Søyland

TRYGT OG SIKKERT: - Her slipper vi iallfall biltrafikken, sier Harald Kittelsbye Søyland (i gul trøye til høyre) i klubbrittet som er lagt til en gocartbane

Foto: Marianne Riste / Privat

Den unge sykkelrytteren forstår behovet arrangørene har for å sikre rytterne godt.

– Jeg synes det er viktig at vi har god sikkerhet med tanke på at vi kjører i ekstremt høy fart. Det er farlig det vi gjør. Vi trenger sikkerhet for å kunne utvikle oss, og for å kunne kjøre fortere og klare å jobbe oss oppover på et høyere nivå, sier han.

– Men det er jo greit at vi får noen ritt også. Det er jo viktig for utviklingen, legger han til.

– Får man noen ny Kristoff uten ritt?

– Nei, absolutt ikke. Ritt er den beste treningen, som treneren min sier. Det er helt sant. Man får ikke til noe uten ritt, sier Harald Kittelsbye Søyland.

– Politidugnad

Abid Raja er stortingsrepresentant for Venstre og andre nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Han er svært opptatt av sykling og har satt seg et ambisiøst mål: I løpet av sommeren – fra 20. juni til 18. juli – skal han sykle fra Lindesnes til Nordkapp .

Når vi møter ham, er han kommet til Hønefoss på sin sykkeltur. Der har han fått selskap av mange lokale ryttere.

– Hold igjen litt i bakkene, ellers klarer jeg ikke å henge på, roper han.

– Sykling er veldig bra for folkehelsa, sier han til NRKs utsendte.

– Det er bra for hjerte- og karsykdommer. Det er bra for den psykiske helsen. Det er først og fremst veldig gøy. Og det er både fremkomstmiddel og treningsapparat. Derfor må vi tilrettelegge for dette og da må vi se på om også politiet kan ta sin del av en slik dugnad, sier stortingsrepresentanten.

Han har også sett på forholdene i vårt naboland.

– I Sverige, i Vettarunden, der er det 17.000 som deltar i sykkelrittet. Der tar politiet ikke en eneste krone og står for hele kostnaden. Det mener jeg er et eksempel til god etterfølgelse også for norsk politi.

Ritt har gått konkurs

Abid Raja tror mange ønsker å arrangere barne- og ungdomsritt, men at mange gir opp på grunn av altfor store kostnader til politi og vakthold.

– Det gjør at en del barne- og ungdomsritt har gått konkurs. Da får man ikke arrangert ritt, og da får man heller ikke lært opp unge til å bli gode ryttere, sier Raja.

– Alle ser på Kristoff og Hushovd. Vi er forelsket og glad i det de gjør for Norge.

Tok det opp med ministeren

Stortingsrepresentanten har allerede tatt opp problemet med justisministeren. Like før Stortinget tok sommerferie, sendte Raja krav til ministeren om at han må klargjøre hva regjeringen vil gjøre. Se faktaramme!

Vil statsråden se på mulige endringer i samarbeidet mellom politiet og sykkelrittene slik at det blir lettere å arrangere sykkelritt i Norge?

Abid Raja, stortingsrepresentant (V)

Raja fortsetter sykkelturen, legger seg like bak NRK-bilen. – Nå har vi bra sug, sier han og peser litt.

– De andre har lyst til å spurte. Det kommer ikke jeg til å gjøre, sier han.

Må endre rigid regelverk

Abid Raja

TAR DET OPP MED MINISTEREN: Stortingsrepresentant Abid Raja (V) har tatt saken om politibetaling opp med justisministeren

Foto: Karoline Kvellestad Isaksen / NRK

Leif Håkon Karlsen er trener og rittleder i Ringerike sykkelklubb. Han opplever problemet med sikkerhet og økonomi på kroppen hele tiden.

– Utfordringen vår er rett og slett å holde god nok sikkerhet til lavest mulig pris. Vi har en økonomi som styrer alt. Første året brente vi oss og gikk mange tusen kroner i underskudd. Her på Ringerike er det forholdsvis landlig, så vi har ikke de store politiutgiftene som enkelte andre som er litt nærmere store byer har.

– Hva mener du bør gjøres?

– Regelverket rundt hvem som skal få lov til å stå i kryss og stoppe biler, bør endres. Nå skal det være en politimann. Regelverket i dag gir ikke politiet mulighet til å gi klubbene mer ansvar her.

Vakthold over tippemidlene?

– Sykkelsporten har jo landeveien som sine anlegg, og får ikke noen tippemidler i den forbindelse. Som en erstatning for det, kunne kanskje sikkerheten bli betalt av staten – eller kanskje Norsk Tipping? Om det hadde kommet fra staten, hadde det vært helt topp, sier Karlsen.

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen frykter at om ingenting blir gjort, vil avviklingen av sykkelritt kunne bre om seg i hele Norge.

– Vi frykter det. Riktignok er det flere politidistrikt som er pragmatiske og finner løsninger sammen med sykkelklubbene, men andre steder er de veldig rigide, og da blir det håpløst å arrangere sykkelritt, sier sykkelpresidenten.

Siste nytt

  • Botheim matchvinner etter at «Tokki» mistet hodet

    Tokmac «Tokki» Nguen mistet de siste sju minuttene av storkampen mellom Djurgården og Malmö etter at han fikk rødt kort. Så ble Erik Botheim helten på overtid.

    – Det var en kjempetøff kamp med høy temperatur. Vi visste at det var marginer som ville avgjøre det, sa Botheim til Discovery og fortsatte:

    – Det er dritdeilig. Overtidsscoring borte mot Djurgården, får man noe deiligere enn det?

    Kampen tok fyr i sluttminuttene med en nordmann på hvert sitt lag i hovedrollene.

    I 82. spilleminutt på stillingen 0-0 var Nguen på vei gjennom, men ble stoppet av Malmö-forsvarer Derek Cornelius.

    Cornelius jublet hemningsløst over Nguen, som svarte med å løpe ned canadieren og fikk raskt det røde kortet.

    Det skulle vise seg å bli skjebnesvangert for vertene, for ti tre minutter på overtid stanget Botheim inn matchvinnerscoringen for Malmö. (NTB)

    Fotboll, Allsvenskan, Djurgården - Malmö FF
    Foto: BILDBYRÅN
  • Arne Slot: – Jeg vil til Liverpool

    Feyenoord-trener Arne Slot legger ikke skjul på ønske om å bli Jürgen Klopps etterfølger som Liverpool-manager.

    – Det er ingen hemmelighet at jeg vil til Liverpool, iser Slot til ESPN like før Feyenoords kamp mot Go Ahead Eagles torsdag kveld.

    – Feyenoord og Liverpool er i forhandlingssamtaler. Jeg venter på hva som kommer ut av det. Jeg er selvskikker, og venter på at klubbene skal komme til enighet, fortsetter Slot.

    Nederlenderen har de siste dagene blitt sterkt koblet til Liverpool-jobben når Klopp forsvinner etter sesongen.

    Den nederlandkse storavisen De Telegraaf har skrevet at Feyenoord kan kreve opptil 15 millioner euro for Slot, som har en kontrakt med klubben som går ut sommeren 2026.

    Liverpool-kaptein Virgil van Dijk har snakket varmt om landsmannen som en potensiel manager.

    – Jeg synes han spiller på en måte og med en sånn filosofi at han kunne vært Liverpool-manager. Vi får se. Neste år kan vi fokusere på det, sa van Dijk til nederlandske Viaplay onsdag.

    Arne Slot
    Foto: Russell Cheyne / Reuters
  • Vålerenga-spissen slo tilbake i enkel cupseier

    Vålerenga hadde få problemer mot 3.-divisjonsklubben Oppsal og gikk videre til 3. runde i cupen etter 4-0-seier. For Mees Rijks ble det en liten revansj etter helgens utvisning mot Lyn.

    Rijks ble slaktet av egen sportssjef etter sitt røde kort i helgens byderby. Nederlenderen ble utvist på stillingen 1-0 til VIF, og kampen endte til slutt 1-1.

    Torsdag fikk Rijks æren av å score Vålerengas siste i 4-0-seieren mot Oppsal.

    – Det har ikke vært lett de siste dagene siden det røde kårtet. Sånn er spillet. Det har vært en spesiell uke, sier Rijks til TV 2.

    Tidligere i kampen hadde Jones El-Abdellaoui, Vegar Eggen Hedenstad og Aleksander Hammer Kjelsen scoret Vålerengas tre første mål.

    Neste uke får Vålerenga besøk av Tromsø i cupens tredje runde.

    De to siste eliteserielagene var også i aksjon torsdag kveld. Med Fredrikstad og Sarpsborg 08 sine avensement røk ingen av de 14 gjenværende klubbene fra øverste nivå ut i andre runde.

    Fredrikstad tok seg videre etter 5-2-seier mot Eik Tønsberg. Laget fra Plankebyen får besøk av Rosenborg i neste runde.

    Sarpsborg 08 gjorde jobben med sin 2-1-seier mot Hønefoss. Østfold-laget møter Råde borte i runde tre.

    NM i fotball 2024: Oppsal - VIF
    Foto: Cornelius Poppe / NTB

Sendeplan

Kl. Program Kanal