– Jeg håper og tror at vi får kontrakten på plass nå. Da kan jeg kjøre uten å tenke på budsjett. Lever man av å kjøre kan man rett og slett kose seg med det, sier Dennis Olsen til NRK.
Nordmannen fra Våler imponerte stort med å vinne den prestisjefulle tyske Porsche-cupen sammenlagt i oktober i år. Så ble han sammenlagttoer i Porsche supercup – sportens svar på VM.
– Laget mitt har hatt mange tøffe år, så vi ble overlykkelige alle sammen, forteller Olsen.
- Les også: Dennis Olsen suveren Porsche-mester
Får beskjeden til helgen
På lørdag er det «Porsche Champions dinner» hvor utøverne skal få premier for sesongen som har vært. Der skal Olsen også få vite hva som skjer neste år.
Det er to mulige utfall: Skulle han ikke få bli en såkalt «profesjonell kjører», så blir han en «ung profesjonell kjører». I begge tilfeller vil han bli en betalt sjåfør, men får han den siste, blir det litt mindre i lønn og han får da ikke kjørt de aller største løpene.
- Asfaltracing foregår på asfaltbaner med racingbiler. Det er forskjellige løp som kan foregå i alt fra 30 minutter til 24 timer.
Han blir uansett den første i norsk motorsporthistorie som får betalt av et fabrikklag for å sitte bak rattet på en asfaltracingbil.
– Jeg har ikke tenkt så mye på hva andre har gjort før. Jeg har bare tenkt at jeg skal dit, sier Olsen med et smil.
Fra gokart til Porsche
Olsen startet karrieren med gokart alleredesom femåring, men gikk etter hvert over til asfaltracing. I 2015-sesongen skulle han virkelig bevise hva han kunne, men da satte et dårlig valg en stopper for suksessen.
– Det var det vanskeligste året for meg, Jeg ble nummer to i EM året før, men valget av lag gjorde det vanskelig å prestere, sier Olsen.
Han valgte å fortsette med uforminsket styrke, noe som ga resultater da han senere fikk kjøre for Porsche.
Det økonomiske aspektet har alltid vært en utfordring. Slik det er nå må han selv grave frem et millionbeløp årlig for å kunne kjøre, men med de nylige resultatene i baklomma håper han å kunne få proffkontrakt.
– Dette har vært målet hele veien, innrømmer 21-åringen.
Tidligere motorsportutøver, Thomas Schie, sammenligner avtalen med fotballspillere som signerer for store klubber.
– Det er som å signere for en stor utenlandsk klubb. Det er Porsche vi snakker om her, det er en av de største fabrikkene han kan bli fører for. Han kan da bli sendt verden rundt og tjene gode penger på å leve ut drømmen sin, sier Schie.