– Det er veldig uheldig at utøvere blir brukt som prøvedukker til å eksperimentere med et uprøvd airbag-system, skriver Ted Ligety i et innlegg på sin egen Facebook-side.
Østerrikeren falt stygt under utforrennet i Val Gardena lørdag, og ble fraktet vekk i helikopter. Like etter gikk det internasjonale skiforbundet ut og hevdet han ble reddet fra en alvorligere skade.
– Et krasj kan aldri være noe bra. Men kanskje vi har sett at han ble reddet fra en ryggradsskade i dag, sa teknisk ekspert i FIS, Gunter Hujara, til NBC Sports.
Det er løgn mener Ligety.
– FIS sier dette bare for å klappe seg selv på ryggen, for å redde sitt eget skinn. Det må kunne bevises at nye systemer er tryggere. Det ser det ikke ut som FIS sine nyvinninger er, hevder han.
Alvorligere enn antatt
Først ble det sagt at Mayer hadde sluppet unna med brudd i en ryggvirvel og måtte belage seg på en måneds skadeavbrekk. Søndag kom kontrabeskjeden - Mayers ryggskade er alvorligere enn antatt. Han kommer ikke tilbake denne sesongen.
Ligety går så langt som å si at ryggplaten var med på å forsterke skaden. 31-åringen, som skal være medeier i et firma som lager ryggplater, hevder en «vanlig» plate ville ført til at skaden var mindre, eller kanskje forhindret.
– Etter hva jeg vet, var dette den første ulykken med airbagen, og det resulterte i den verste ryggskaden på mer enn 10 år i verdenscupen, skriver veteranen.
– Ikke nok kjennskap
Viseformann i FIS' medisinske komité, Inggard Lereim, mener Ligety ikke har nok kunnskap om airbagen. Selv har han vært med på utviklingen av utstyret.
– Han er en aktiv og frittalende kjører, som ikke har skadekompetanse. Den hadde ikke vært tillatt som vi ikke var sikre på at den kunne hindre skade. Vi vet den har skadepreventiv effekt, forteller han.
Den anerkjente legen tviler sterkt på at airbagen kan ha forverret Mayers skade.
– Jeg kjenner ikke til detaljene i skadeomfanget, men det er lite sannsynlig at den har forårsaket skader, sier Lereim, som forstår at noen ikke er bekvemme med den nye løsningen - ennå.
Nordmenn kjører uten
Tidligere i desember beskrev NRK hvordan airbagen fungerer. Samtidig sa Aksel Lund Svindal og Kjetil Jansrud nei til å være med og utvikle prosjektet.
– Jeg prøver å vente til det er såpass bra at det ikke vil gå ut over tida. Inntil videre så er ikke vi i «test-loopen». Men jeg tror kanskje dette kan bli standard etter hvert, sa Jansrud.