– Idrettsforbundet visste om avtalen før jeg skrev under, og de sa ingenting, bedyrer Zuccarello i et intervju med NRK - bare en dag etter at det ble kjent at han valgte å bryte sponsoravtalen med bettingselskapet Unibet.
Mats Zuccarello Aasen stilte opp i flere reklamefilmer for det utenlandske spilleselskapet Unibet under ishockey-VM i mai-måned.
Det fikk både idrettstopper, ishockeyforbundet og Norsk Tipping til å tenne på alle plugger - vel vitende om at Norges ishockeyforbund har en seksårig sponsoravtale med statens spillselskap - nemlig Norsk Tipping.
Visste ikke konsekvensene
Etter kort tid valgte ishockeyforbundet å utestenge Zuccarello Aasen fra landslagsspill. Utestengelsen likte nordmannen dårlig, og tre måneder senere har «Zucca» nå brutt avtalen med spillselskapet for å kunne spille for Norge under Sotsji-OL.
Ishockeyprofilen hevder han ikke visste konsekvensene av at han hadde gått utenfor regelverket til NIF - som sier at norske idrettsutøvere ikke har lov til å markedsføre utenlandske spillselskaper.
Informasjonen fra forbundet har vært for dårlig, mener han. Og landslagssjefen er enig.
Johansen: – Ikke klarlagt godt nok
– Det har vært en gråsone, ja. Det har ikke vært klarlagt godt nok fra NIF (Norges Idrettsforbund journ.anm.) om hva som har vært konsekvensene ved å inngå slike avtaler, sier landslagssjef Roy Johansen.
Johansen er enig med Zuccarello Aasen i at forbundet la seg på en overraskende hard linje da de valgte å utestenge utøveren fra landslaget, og i ettertid også utestenge ham fra å benytte Olympiatoppens treningsfasiliteter i Oslo på grunn av sponsoravtalen med Unibet.
– Jeg tror ikke han (Zuccarello journ.anm.) visste hva han gjorde galt da han tegnet den avtalen, sier Johansen.
– Det er først nå i det siste, etter at flere idrettsutøvere har signert for bettingselskaper, at NIF og Olympiatoppen har markert tydelig hvor grensa går, sier Johansen, og sikter til de liknende sponsoravtalene til stavhopper Cathrine Larsåsen og John Arne Riise.
Norsk Tipping: – Ikke godt nok formidlet
Norsk Tipping, ved kommunikasjonsdirektør Einar Busterud, var blant dem som reagerte kraftigst da Aasens sponsoravtale ble kjent.
Nå innrømmer han at retningslinjene for hva som er lov og ikke lov kan ha vært for vage på det daværende tidspunktet.
– Det er bare å erkjenne at Norsk Tipping og Idrettsforbundet har vært for lite flinke til å formidle hvor mye penger som vi faktisk bidrar med inn i idretten hver år, og hvor mye det betyr for utbygging av anlegg, sier Einar Busterud, kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping, til NRK.no.
Norsk Tipping bruker altså overskuddet fra nordmenns pengespillbruk til å styrke norske idrettsanlegg. Ifølge Stubberud går over 4 milliarder norske kroner til dette hvert år.
NIF avfeier kritikken
Idrettsforbundet fnyser imidlertid av kritikken fra Johansen og Zuccarello.
Informasjonen om at Norsk Tipping har monopol på det norske spillmarkedet har vært klinkende klart, ifølge generalsekretær Inge Andersen.
– Det er vel ingen tvil om norsk idretts forhold til finansieringsmodellen. Dette har vært noe som vi har stått på i mange tiår. Vi har vært veldig tydelige på dette i de siste årene. Toppidrettsutøvere må heller være kritiske til hvem de samarbeider med, slår Andersen fast.
Generalsekretæren i Idrettsforbundet mener det er idrettsutøvernes ansvar å knytte seg til mennesker man kan stole på.
– Det finnes personer som ønsker å sko seg på suksessen til norske toppidrettsutøvere, advarer Andersen.