– Hvis det stemmer at det sviktet på grunn av kulde, da har vi et stort problem, sier Mads Østberg til NRK.no.
Det er Sveriges Radio som melder at kulde var årsaken til svikten i Monte Carlo.
– Vi er ikke komfortable med dette. Det er klart vi er litt bekymret for at det ikke fungerer, sier løpsleder i Rally Sverige, Beril Klarin, til Sveriges Radio.
LES OGSÅ:
Koblet sammen med bilens alarm
Både førere, journalister og tilskuere var oppgitt over det som skjedde i Monte Carlo da det tok lang tid før man fikk verifisert tidene til førerne.
Ingen fikk mellomtider under den første dagen av løpet. I tillegg var flere av slutt-tidene feil og måtte korrigeres.
– Det kan gå ut over sikkerheten. Vi får jo våre egne og konkurrentenes mellomtider inne i bilen, men når systemet ikke fungerer så vet vi jo ikke hvordan vi ligger an i forhold til andre. Det kan fort skje at noen kjører over evne og krasjer når de ikke vet hvor høyt tempoet er, sier han.
– Vi har også en alarm koblet til det samme systemet. Dersom vi krasjer, så kan vi aktivere alarmen slik at andre får melding om hvor vi er. Det må definitivt ryddes opp i dette, legger Østberg til.
LES OGSÅ:
Besøker Värmlandskogene neste uke
Ifølge løpsleder Klarin, så har de et backupsystem med manuell tidtaking som de kan benytte seg av.
– Dersom det nye systemet ikke fungerer, så må vi benytte oss av backupsystemet. Det er ikke optimalt for et VM-løp, men det er det vi kan tilby, sier Klarin.
Det spanske selskapet som utviklet systemet besøker skogene i Värmland neste uke.
– Da får vi sette dem inn i hva Rally Sverige innebærer, med kulden og slikt.
Rally Sverige starter torsdag 7. februar og avsluttes med fartsprøver på norsk jord den 10. februar.
Mads Østberg, Eyvind Brynildsen og Henning Solberg er påmeldt til løpet.
SE VIDEO: - Østberg blir førstefører hos Ford